30.04.04. Jusjtjenko giver Kutjma skylden for manglende EU-medlemskab

30.04.04. Ukraine kan ikke få olie til "Odesa-Brody"-olieledningen

30.04.04. Europarådets monitoreringskomite besøger Ukraine

29.04.04. Kutjma ser gerne en ny forfatningsafstemning i indeværende session

29.04.04. USA: ansvaret for et frit valg påhviler Ukraines premierminister

28.04.04. USA insisterer på aversudnyttelsen af Odesa-Brody olieledningen

28.04.04. International observatør bekræfter oppositionens sejr i Mukatjevo

28.04.04. Kutjma betegner ukrainsk olieledning som "en blindgyde"

28.04.04. Kutjma har ikke noget imod at overdrage magten til oppositionen

28.04.04. Medvedtjuks Tv-stationer er de mest ensidige

27.04.04. Europarådet skal stemme om hastebehandlingen af Mukatjevo-sagen

27.04.04. USA forventer, at regeringen sikrer lige vilkår ved præsidentvalget

27.04.04. Tæt på dødt løb mellem Jusjtjenko og Janukovytj i en 2. valgrunde

26.04.04. Commentary: The battle over the pivotal Odesa-Brody pipeline

26.04.04. Yanukovych to "steal" ahead of Yushchenko

23.04.04. USA advarer Kutjma mod økonomisk fællesrum (EEP)

23.04.04. USA's ambassade vil ikke anerkende valgresultatet i Mukatjevo

23.04.04. Ny fraktion for majoritetskredsdeputerede dannet i parlamentet

23.04.04. Parlamentet to stemmer fra krav om Medvedtjuks afskedigelse

22.04.04. Rigsadvokaten kræver, at "Vores Ukraine" udleverer protokollerne

22.04.04. Jusjtjenko betegner SDPU (O) som "et fascistoidt parti"

22.04.04. 214 deputerede gik ind for at kræve Medvedtjuks afgang

21.04.04. Jusjtjenko kræver fyring af alle de skyldige i Mukachevo-skandalen

21.04.04. "Vores Ukraine": Ratificeringen er et nationalt forræderi

21.04.04. Verkhovna Rada ratificerer Det fælles økonomiske rum (EEP)

20.04.04. Den tilspidsede situation i Irak gør investeringer farligere

20.04.04. Forfatningsændringerne udskudt på ubestemt tid

20.04.04. Deputerede gennembanket i Mukachevo

20.04.04. En del tyder på omfattende valgsvindel i Mukachevo

19.04.04. Ten ways Ukraine is a neo-Soviet country
19.04.04. Kuchma's sausage-slicing business

16.04.04. Janukovytj og Jusjtjenko kommer i 2. valgrunde

16.04.04. Janukovytj og Jusjtjenko kommer i 2. valgrunde

Hvis premierminister Viktor Janukovytj stiller op til præsidentvalget som samlet kandidat, vil han kunne blive en meget seriøs konkurrent til den førende oppositionelle politiker Viktor Jusjtjenko, mener præsidenten for Det ukrainske center for økonomiske og politiske studer opkaldt efter O. Razumkov, Anatolij Hrytsenko. Efter hans mening må det være konklusionen ovenpå resultatet af den seneste meningsmåling, som er gennemført af Razumkov-centrets meningsmålingsinstitut, oplyser UNIAN.

Af den foreslåede liste på ni kandidater ville Jusjtjenko med 22,6% og Janukovytj med 15,3% være sikre på at komme i 2. valgrunde; mens resten af kandidaterne kan regne med et mindre antal stemmer: Petro Symonenko får 10,8%, Oleksandr Moroz får 4,6%, Julia Tymoshenko - 3,9%, Natalia Vitrenko - 3,3%, Viktor Medvedtjuk - 2,8%, Serhij Tihipko - 1,9%, Volodymyr Lytvyn - 1,6%, 10,8% ville stemme mod alle, 7,9% ville blive hjemme, mens 14,5% endnu ikke havde bestemt sig, hvad de ville stemme.

Såfremt styret opstiller Janukovytj som sin samlede kandidat vil stemmerne blive fordelt på følgende vis mellem i alt fem kandidater: Jusjtjenko får 26,2%, Janukovytj – 17,6%, Symonenko – 11,8%, Moroz – 5,5% og Vitrenko – 3,5%. 13,1% vil stemme mod alle, 9,3% vil blive hjemme, mens 13,1% endnu ikke har bestemt sig. 

Hvis stemmesedlen på valgdagen kun består af 3 efternavne; nemlig Jusjtjenko, Janukovytj og Symonenko, vil stemmefordelingen være som følger: Jusjtjenko - 28,7%, Janukovytj - 19,2% og Symonenko 14,1%. 15,1% vil stemme mod alle, 9,5% vil blive hjemme, mens 13,4% ikke har bestemt sig endnu. 

Hvis lederen af "Vores Ukraine" kommer i 2. valgrunde mod den nuværende premierminister vil Jusjtjenko slå Janukovytj med 31,7% af stemmerne mod 23%. 20% vil stemme mod alle, 11,5% vil blive hjemme, mens 13,8% ikke kunne svare, hvad de vil.

Ifølge Hrytsenko er den høje opbakning, som Jusjtjenko allerede har haft i tre år, et godt udgangspunkt i præsidentvalget, men det garanterer ikke lederen af "Vores Ukraine" en sikker sejr ved valget. Posten som premierminister giver Janukovytj store - og under ukrainske forhold er de enorme - og reelt ubegrænsede muligheder for at øve indflydelse på valgkampen og resultatet af præsidentvalget. For at kunne opveje brugen af den administrative ressource i dens åbne og skjulte former og regne med en sejr på baggrund af det nuværende forspring på 9-10%, er det nødvendigt for Jusjtjenko og hans hold at gøre en utrolig indsats og føre deres valgkamp betydeligt mere effektivt og dynamisk end under parlamentsvalget i 2002, mener Razumkov-centrets præsident.

Meningsmålingen blev gennemført den 2-8. april 2004 i samtlige regioner med deltagelse af 2020 personer over 18 år fra 123 beboede områder, inklusive landsbyer, landsbyer af bymæssig karakter, samt små, mellemstore og store byer. Fejlmargenen udgør højst 2,3%. UP.

19.04.04. Kuchma's sausage-slicing business

Government pressure on independent media and businesses supporting the opposition continues unabated.
by Ivan Lozowy

KYIV, Ukraine--"May you live in interesting times" goes an old Chinese curse. And Ukraine's opposition must certainly now be feeling cursed. Their lives are made more "interesting" by constant pressure from President Leonid Kuchma's government, which is using a kielbasa strategy: slicing off one thin bit of sausage after another until the sausage is all but gone.

The government has already cut many slices. Ukraine's independent media are being shut down. Business people who support Viktor Yushchenko, the opposition's chief candidate for the presidency, or who themselves were elected to parliament on Yushchenko's Our Ukraine ticket found their business interests subject to investigations. Criminal cases have been opened against some of them personally or against their business partners. Organized, concerted pressure aimed at subjugating or destroying the victim has become such a commonplace that it now has its own word, nayizdy, literally "run-overs." Some have found the pressure unbearable: around 20 of the 120 members of parliament originally in the Our Ukraine faction have left the bloc. All of them had been subject to nayizdy, either directly or indirectly.

The pressure has intensified of late. One of Yushchenko's main backers is Petro Poroshenko, an Our Ukraine MP and head of the influential parliamentary budget committee. His business interests include the confectionery-making factory Roshen and the Lutsk Automobile Factory, Ukraine's leading producer of light trucks and buses.

Ukraine's tax service has been investigating Roshen for more than a year, accusing Poroshenko of "tax manipulation." Tax officials have also targeted the Lutsk Automobile Factory, claiming it conducted "fictitious" export operations and evaded taxes. Then, in October 2003, Kuchma signed a decree repealing the factory's privileges, while leaving similar privileges in place for two competitors based in Lviv and Zaporizhya. Japan's Isuzu Motors had invested over $70 million in the Lutsk Automobile Factory and planned to invest $120 million more. These plans have now been canceled and Japan's ambassador to Ukraine has publicly stated that he will recommend that not a single yen be invested in Ukraine's economy.

Other supporters of Our Ukraine have fared no better. Yushchenko has complained of 25 criminal cases initiated against MPs in the Our Ukraine faction. Criminal cases against another leading opposition leader, Yulia Tymoshenko, have once again been reopened, even though they have already been thrown out of court twice.

The only TV channel that regularly provides air time for members of Our Ukraine is Channel 5, which is financed by Poroshenko. Officials are now threatening to revoke Channel 5's license. In regions outside the country's capital, Kiev, the state-run broadcasting monopolist regularly switches off the channel's programs.

Yet these nayizdy pale in comparison with what has been taking place since last year in the western Ukrainian city of Mukachevo. There, Our Ukraine's candidate for mayor, Vasyl Petiovka, won elections held in June 2003. The results were then annulled by a court notorious for issuing decisions that are unsupported by facts in favor of the Social Democratic Party of Ukraine (United), whose chairman, Viktor Medvedchuk, is head of Kuchma's presidential administration. The Mukachevo election commission, however, reinstated the election results and recognized Petiovka as mayor.

Kuchma then replaced Petiovka by presidential decree. His replacement fired Petiovka's deputies and other staff. Two of Petiovka's deputies applied for political asylum in the United States. The city court in Mukachevo defied Kuchma and confirmed Petiovka's victory, but Kuchma immediately reorganized the city court, in effect liquidating it. New elections are now planned for 18 April in Mukachevo, and opposition deputies claim that 300 riot police have been deployed in Mukachevo in order to forestall mass demonstrations.

Two MPs from Our Ukraine, business people from the Ternopil region, Yaroslav Dzhodzhyk and Oleh Humaniuk, have had their businesses practically destroyed with punitive fines levied against their companies and employees arrested in their homes. In mid-March the Ternopil City Council, which is dominated by Our Ukraine supporters, was raided by masked tax police who seized financial records to support a criminal case opened against council members for non-payment of value-added tax. Council member Ivan Stoyko expressed surprise at such an accusation, "given that there is a corresponding constitutional court decision that the local government does not pay this tax." The raid came hot on the heels of a visit from Kiev by a delegation from the central tax service. At the head of the delegation was Viktor Medvedchuk's younger brother, Serhiy, who was recently appointed first deputy chairman! of the State Tax Administration.

Serhiy Medvedchuk was appointed to his current post after a turbulent term of office as the top tax official in the western Lviv region, where he was accused of demanding kickbacks from business people and demanding that they join the Social Democratic Party (United), which is also known under the abbreviation SPDU(u). In response, thousands of Lviv business people protested against what they said amounted to political extortion. But, in the end, up to a dozen Lviv City Council members switched allegiance from the Our Ukraine faction to one controlled by the SPDU(u).

Small wonder that the opposition and many observers associate repression against the opposition and against Yushchenko, in particular, with Viktor Medvedchuk. Medvedchuk's post provides him with almost unlimited powers, and he is referred to as the de facto president. He has heavily armed SWAT-type police units at his beck and call, and officials from local raion (county) leaders to regional governors depend on him for their positions.

For his part, Serhiy Medvedchuk is widely considered the mastermind behind the new pressure from the tax service being exerted on opposition businesses. He may be out to prove himself, even to become head of the tax service. For the opposition this creates a nightmare scenario, in which the two Medvedchuk brothers would practically run the country.

Silently turning the other cheek

Yushchenko's reaction to the pressure has been predictable, but lackadaisical. Yushchenko has addressed diplomatic missions in Ukraine and international organizations such as the Council of Europe, but he has not issued a single leaflet designed to raise public awareness of repression against the opposition. With the major media outlets blocked and the number of independent media dwindling, it's small wonder the general population is blissfully unaware of the real state of affairs.

In contrast, Yushchenko's opponents have been very active, issuing 2 million anonymous leaflets last year designed to poison Yushchenko's relations with Tymoshenko.

Much of the blame for Yushchenko's consistently flagging campaign as well as his lack of response to government-backed repression has been placed at the door of Our Ukraine's campaign headquarters chief Roman Bessmertny, a former Kuchma aide. Yet Bessmertny has withstood sustained criticism and has even remained among Yushchenko's closest confidantes. The dam, though, seems bound to crack at some point. A strong signal of criticism has already come from an unexpected quarter--from Taras Chornovil, who is a household name thanks to his dissident father, Vyacheslav. Chornovil recently quit the Our Ukraine faction after criticizing the Yushchenko campaign as a disaster-in-waiting. To be abandoned by Chornovil is a hard blow for Yushchenko, who has always enjoyed strong support among Ukrainian patriots.

Other Yushchenko supporters are not so sure that Yushchenko's campaign is in a desperate plight. Pavlo Kachur, a parliamentarian, has said that "If they [the government] don't stop soon, the people will not take it." But such warnings, which echo Yushchenko's own warnings of a popular uprising, have fallen flat. A failure to inform people makes the flatness unsurprising. To top it all off, despite having provided at least 30 rich business people with parliamentary seats in the 2002 general elections, the Our Ukraine campaign seems bereft of cash.

The overemphasis on the international community is another sign of things going seriously wrong with the Yushchenko campaign.

Former U.S. Secretary of State Madeline Albright warned in an opinion piece in the New York Times on 8 March that Kuchma's cronies can expect to have their bank accounts abroad frozen and to experience trouble getting visas if the upcoming elections are falsified. Yet, despite an unusually harsh statement from the Council of Europe this month and heightened attention from other organizations such as the Organization for Security and Cooperation in Europe, pressure on Ukraine's opposition continues and is likely to intensify as the presidential elections approach.

It should be no surprise that Kuchma is thumbing his nose at the West. Kuchma has, after all, already outlasted a serious scandal involving the murder of journalist Georgy Gongadze, which included a "Get Kuchma Out" campaign and severe criticism from the Western powers. Practically inadmissible as a guest to the developed Western powers, Kuchma satisfies himself with visits such as one in mid-March to Brunei. In this respect Kuchma has been hardened against an international backlash to shenanigans in the upcoming presidential elections. The opposition's "interesting times" look set to continue.

Ivan Lozowy is a TOL correspondent and also runs an Internet newsletter, the Ukraine Insider.

19.04.04. Ten ways Ukraine is a neo-Soviet country
OP-ED by Taras Kuzio,

Ukraine Report 2004, no. 47
March 26, 2004

Ukrayinska Pravda,
Kyiv, Ukraine, 25 March 2004

Until Ukraine removes its neo-Soviet culture and replaces it with Western values, its chances of ever being admitted into the EU (or even NATO) are poor. As Glyn Ford, a British MEP, said during this months European Parliamentary debate on Ukraine: "Genuine partnership can only develop on the basis of shared common values - in particular, democracy, the rule of law and respect for human and civil rights".

Relations between Russia and the EU have floundered in recent months over the growing realisation in Brussels that Russia does not share the same values as the EU. This was clearly seen in the December and March elections. What of Ukraine? Like Russia, Ukraine's elites are continuing to adhere to neo-Soviet political culture. Unlike Russia, Ukraine is seeking EU membership! At least Russia is the more honest of the two countries in understanding that the neo-Soviet policies it is pursuing at home rule out integration into the EU. Ukraine's leaders, in contrast, continue to espouse the rhetoric of Euro-Atlantic integration which has led to widespread "Ukraine fatigue" in the West.

This "fatigue" is a consequence of Ukraine's political culture which can be divided three ways. This ranges from the Soviet culture of the Communist Party of Ukraine (KPU) through to the anti-Soviet political culture of the national democrats, such as Viktor Yushchenko's national democrats. What though of the centrists who succeeded the KPU in August 1991 and have ruled Ukraine ever since? As will be argued in this article, Ukraine's centrists - just like centrists elsewhere in Russia (i.e. Vladimir Putin) and the CIS - exhibit a neo-Soviet political culture.

Recent developments in Ukraine confirm a trend evident since Leonid Kuchma's re-election in 1999 of a consolidation of neo-Soviet political culture in Ukraine. Evidence of Ukraine's neo-Soviet culture is clearly seen in ten areas.

Firstly, attitudes towards state institutions and political power. In Ukraine pro-presidential centrists aim to maintain a monopoly of control over all state institutions. When this control was threatened, as after the 2002 elections, they quickly ensured a rapid take over of parliament, the government, National Bank and other institutions.

When the threat of loss of control has appeared at the end of the Kuchma era, constitutional changes have been railroaded through parliament. The aim is to maintain power by passing it from the executive which, they fear will fall into Viktor Yushchenko's hands after the elections, to the prime minister and parliament which they will control until the 2006 elections. The 2003 official campaign for constitutional reforms represented a return to Leonid Brezhnev-era methods. Factories, educational institutions and government offices were herded to meetings and made to endorse pre-printed support for "reforms". These were then publicised as "proof" of the executive's public support.

Secondly, of the three main oligarchic clan parties of power, the Social Democratic united Party (SDPUo) most closely resembles that of the Soviet era KPU. The chairman of the SDPUo is also the head of the presidential administration, Viktor Medvedchuk. The presidential administration (and de facto SDPUo HQ) are located in the same building as the Soviet era KPU central committee.

Thirdly, attitudes towards non-state actors. Attempts are made to co-opt non-state institutions in a corporate partnership type arrangement which allows centrists to control them indirectly. Centrists abhor independent players on the domestic scene as this restricts their activities and leads to calls for public accountability.

The wide gulf separating the elite and the public continues to resemble that of the Soviet era. 80-80 per cent of Ukrainians, according to 2003 polls by the Razumkov Centre, feel they have no influence over central or local affairs. A Ukrainian scholar has argued that this situation resembles that of an "occupation army" ruling Ukraine, totally indifferent to the population while enriching itself from the country's resources and state budget.

As Western scholars have increasingly argued, Ukraine therefore resembles a "virtual state" where declarations and rhetoric are totally at odds with realties. This view is confirmed by Inna Bohuslovska, a member of the pro-presidential Winter Crop Generation party in the 2002 elections, who said after resigning from the government in January that: "The authorities are super-virtualised. They have created their own virtual space with their own understanding of what is taking place in society. Society lives completely separately by other rules" (Zerkalo Tyzhnia, 24-30 January). Fourthly, as in the Soviet era the opposition are attacked as "nationalists" and "Nazis". This is especially prevalent in SDPUo-controlled media and directed predominantly against the "Nashists" (a play on Nasha Ukrayina [Our Ukraine]) resembling "Nazis". As in the Soviet era, "Nashists", are labelled as rabid west Ukrainian nationalists seeking to incite inter-ethnic conflict.

Fifthly, the rule of law exists only on paper. Ukraine has a very democratic constitution, excellent legislation, a functioning parliament and an opposition. But, this is only a "potemkin" or "electoral democracy", as Western scholars have dubbed Ukraine and other CIS states, where the country has an authoritarian system that is occasionally challenged in elections. Duplicity and legal nihilism have become the norm.

Legislation is routinely ignored or flouted. As in the Soviet era, informal, unwritten instructions ("telephone law") trump real legislation. The presidential administration meanwhile, plays a "good cop", "bad cop" routine, issuing democratic decrees which are then undermined by informal instructions ("temnyky").

Sixthly, attitudes towards the media mirror these other facets of neo-Soviet culture. Centrists do not tolerate independent media and have dealt with it through buy outs, violent intimidation or closure.

The last of the Western radio stations were closed down in Ukraine, two weeks after Radio Liberty was taken off the air. There is a return to Soviet-style jamming, especially of programmes with defectors from the regime.

"Temnyky" are issued to state and oligarch-controlled television stations which has led to a bland conformity in coverage of the news and the blocking of access to the opposition. Only Channel 5, controlled by Our Ukraine, provides a balanced coverage but it is also now threatened with closure. Ukraine has only one national Ukrainian-language newspaper ("Ukrayina moloda") left after "Silski Visti" was closed in January.

Seventh, the Security Service has returned to Soviet-era KGB methods against the opposition, as revealed by recent SBU defector Valeriy Krawchenko. They are assisted by a post-Soviet institution, the State Tax Administration, and a hotbed of corruption, the Interior Ministry.

Eighth, the main tenets of Soviet nationality policy remain, with Russian still perceived as a more important language while Soviet anniversaries are celebrated. In 2003 the 85th anniversary of the birth of Volodymyr Shcherbytsky, KPU leader from 1971-1989 during which most centrists developed their careers, was commemorated. Last month the anniversary of the 1654 Treaty of Pereyaslav, which brought Ukraine and Russia into an alliance was commemorated. The Treaty was central to Soviet nationality policies proving that Russians and Ukrainians should live in close union.

Ninth, anti-Americanism has played a central role in the Ukrainian elite rhetoric and policies since Kuchmagate in 2000. Recent examples of this include hostility towards Radio Liberty, a widely held belief in the US being behind the Serbian and Georgian democratic revolutions and demands for the financing of NGO's to be investigated. Opposition groups, such as Our Ukraine, are accused of obtaining their orders from abroad.

Tenth, repeated incantations about Ukraine integrating into Euro-Atlantic structures is as devoid of domestic policies to fulfil it as incantations that the USSR under Brezhnev is moving towards another end goal, communism. Then and now, those in charge (who are in effect the same people) do not really believe their own rhetoric.

A country that permits that which took place against Our Ukraine in October shows it has a neo-Soviet political culture within its ruling pro-presidential centrists. Such a country - if ruled by these people - will never become a member of the EU or NATO. Minister of Defence Yevhem Marchuk, who is a supporter of Ukraine's NATO membership, as are many military officers, should be visibly angered by the authorities undermining the July 2002 decree calling for Ukraine to strive to join NATO. Ukraine is also undermining its desire to join the EU. In reality, there is "Ukraine fatigue" in the West due to the large Soviet-style gulf between rhetoric and reality.

Election infringements systematically undertaken since 2002 in Ukraine do not bode well for the October presidential election, despite President Kuchma's public rhetoric in favour of free elections. Ukraine's neo-Soviet leaders is blatantly ignoring critical resolutions and statements made since January by the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, the EU, European Parliament, NATO, US and British officials. If the October elections are not free and fair, Ukraine's relations with the USA, Western Europe, EU and NATO will sharply deteriorate and Ukraine will become as isolated as Lukashenka's Belarus.

Dr. Taras Kuzio is a resident fellow at the Centre for Russian and East European Studies, and professor, Department Political Science, University of Toronto.

20.04.04. En del tyder på omfattende valgsvindel i Mukachevo

Ukraines vælgerkomite oplyser, at valget af Mukachevos borgmester "har været præget af overtrædelser af alle tænkelige standarder for et frit og gennemskueligt valg". Dette er de "foreløbige" konklusioner, som Ukraines vælgerkomites (KVU) pressetjeneste offentliggjorde i torsdags. KVU oplyser endvidere, at valget har været præget af "en total fornægtelse af ukrainsk lovgivnings normer". "Afstemningsdagen var præget af hidtil uset indblanding fra de ordenshåndhævende myndigheders og kriminelle strukturers side i valghandlingen med eksempler på gennembankning af valgobservatører, deputerede, samt pogromer på valgstederne", hedder det i KVU's pressemeddelelse.

KVU oplyser, at der på afstemningsdagen var 40 valgobservatører fra KVU, som var blevet indregistreret som korrespondenter for avisen "Synspunkt". Vælgerkomiteen oplyser, at den "har et solidt grundlag for at hævde, at det har fundet en total forfalskning af valgresultatet sted, som derfor overhovedet ikke passer med resultatet af exit-polls og resultatet af den parallelle stemmeoptælling".

Som bekendt viste resultatet af exit-poll, at "Vores Ukraines" kandidat, Viktor Baloha, havde opnået det største antal stemmer, alt imens den territoriale valgkommission meddelte, at SDPU (o)s kandidat Ernest Nuser havde vundet valget. UP.

Ifølge UP viste "Vores Ukraines" egne parallelle stemmeoptælling, at Baloha havde fået næsten dobbelt så mange stemmer som SDPU (o)-kandidaten Nuser. Tv-stationen Inter viderebragte mandag aften det officielle valgresultat, ifølge hvilket Nuser havde vundet. Stationen sagde, at "Vores Ukraine" og BJuT næste dag ville blokere parlamentets arbejde, hvis ikke valget i Mukachevo blev behandlet som første punkt på dagsordenen.

20.04.04. Deputerede gennembanket i Mukachevo

Ved brug af fysisk magt blev de folkedeputerede fra blokken "Vores Ukraine" og journalisterne forhindret i at få adgang til Mukachevos territoriale valgkommission efter bekendtgørelsen af valgresultatet. Folkedeputeret Petro Olijnyk fra blokken "Vores Ukraine" oplyste til nyhedsbureauet Interfaks-Ukrajina, at en række folkedeputerede og journalister havde forsøgt at komme ind i den territoriale valgkommissions lokaler for at få en kopi af valgprotokollen, efter at Mukachevos territoriale valgkommission havde bekendtgjort valgresultatet af borgmestervalget.

"Alle vidste, at Baloha havde vundet, men pludselig meddelte valgkommissionen, at det var Nuser som vandt. Som folkedeputerede gik vi sammen med journalisterne til Mukachevos rådhus, men rådhuset var omringet af politiets specialstyrker", oplyser Olyjnyk. Ifølge ham lykkedes det kun fire deputerede - Roman Bezsmertnyj, Taras Stetskiv, Jurij Pavlenko og ham selv - at bryde igennem ringen. Men det lykkedes dem ikke at trænge ind i den territoriale valgkommissions lokaler, som befinder sig på rådhuset 1. salg. "Berkut"s soldater (specialtropperne, red.) vred vores arme om på ryggen, kastede os ned på gulvet, tog fat i arme og ben og smed os helt banalt ned fra 1. sal", sagde den folkedeputerede.

Ifølge blokken "Vores Ukraine" havde deres repræsentant, Viktor Baloha, vundet valget med et forspring til Ernest Nuser på 5.000 stemmer, mens Mukachevos valgkommission meddelte, at Nuser havde slået Baloha med et forspring på 5.000 stemmer. Valgkommissionen havde ikke, som den skulle ifølge loven, opsat en valgprotokol, som viser valgresultatet.

Mukachevos byafdeling af indenrigsministeriet afviser beskyldningerne om, at der blev anvendt fysisk magt overfor de folkedeputerede. UP.

20.04.04. Forfatningsændringerne udskudt på ubestemt tid

Lederne af parlamentets fraktioner og grupper ville på et møde i går ikke bakke op om SPU-leder Oleksandr Moroz' erklæring om nødvendigheden af en fortsættelse af forfatningsreformen. Det oplyste Ukraines præsidents permanente repræsentant i Verkhovna Rada, Oleksandr Zadorozhnij efter mødet i det koordinerende råd. Han fremhævede, at dette spørgsmål efter alt at dømme ikke ville blive behandlet i indeværende uge. "Parlamentet planlægger ikke at vende tilbage til forfatningsændringerne i denne uge", sagde Zadorozhnij.

Som tidligere oplyst lykkedes det ikke Verkhovna Rada den 8. april 2004 at vedtage forfatningsændringerne, da der manglede 6 stemmer (294 stemte "for", mens der skulle mindst 300 stemmer til for at vedtage forfatningsændringerne).

Den 16. april sagde Ukraines præsident Leonid Kutjma på en pressekonference i Dnipropetrovsk, at den vigtigste opgave for den koalition af politiske kræfter, som har foreslået at opstille Viktor Janukovytj som præsidentkandidat, ikke er den politiske reform, men en valgsejr.

Efter præsidentens mening vil de (de propræsidentielle kræfter, som har foreslået premierminister Janukovytj som deres fælles kandidat) "altid stemme for reformen med begge hænder". Men en sejr ved præsidentvalget er efter Kutjmas mening det vigtigste, mens den politiske reform er det næstvigtigste. UNIAN. UP.


20.04.04. Den tilspidsede situation i Irak gør investeringer farligere

USA's vicehandelsminister for spørgsmålet om markedernes grad af åbenhed, William Lesch, siger, at Washington forventer de ukrainske virksomheders deltagelse i genopbygningen af Irak, oplyser Interfaks-Ukrajina

Over 70 ukrainske selskaber deltog i konferencen, som var arrangeret af den amerikanske Ukraine-ambassades handelssektor med støtte fra Ukraines ministerium for økonomi og europæisk integration.

I sin indledende tale takkede William Lesch Ukraine for støtten til operationen "Iraks frihed". Han sagde, at USA's præsident George Bush "går fuldt ud ind for at sikre, at Ukraines folk og de ukrainske firmaer bliver partnere på lige fod i bestræbelserne på og arbejdet med at genopbygge Irak". Vice-ministeren fremhævede, at der er blevet afsat 18,4 mia. $ til genopbygningen af Irak, herunder arbejdet indenfor sikkerhedssfæren, ordenshåndhævelsen, el- og vandforsyningen, transporten, sundhed og telekommunikation. Han opfordrede deltagerne i konferencen til at være i kontakt med og arbejde med hovedunderentreprenørerne. "Det er vigtigt at have denne umiddelbare kontakt", understregede han. Vice-ministeren understregede også, at irakerne hilste Ukraines deltagelse i genopbygningen velkommen.

"Irakerne kan godt huske, at lande som Ukraine er der hele tiden, idet de kæmper og yder ofre for deres frihed", understregede William Lesch. Korrespondent.

21.04.04. Verkhovna Rada ratificerer Det fælles økonomiske rum (EEP)

Ukraines parlament ratificerede i går aftalen om EEP (aftalen om etableringen af det fælles økonomiske rum mellem Belarus, Kazakhstan, Rusland og Ukraine, som blev underskrevet af landenes præsidenter i september 2003) med det ene forbehold, som præsident Kutjma havde fået med i aftalen: at Ukraine deltager i udformningen og udførelsen af EEP udelukkende indenfor de rammer, som svarer til Ukraines forfatning.

265 deputerede stemte for beslutningen. De deputerede fra "Vores Ukraine", BJuT og SPU gik imod ratificeringen. I deres indlæg fra talerstolen betegnede oppositionens repræsentanter afstemningen om ratificeringen af EEP-aftalen som "et forræderi mod folkets interesser" og "en opgivelse" af Ukraines suverænitet. I en kommentar til Socialistpartiets holdning sagde Jurij Lutsenko, at SPU i princippet gik ind for etableringen af EEP, men man havde ikke i lovforslaget medtaget en række ændringsforslag, som partiet havde fremsat.

Inden afstemningen var der blevet fremsat fire lovforslag om ratificeringen af aftalen om EEP med forbehold for Ukraines deltagelse, af de deputerede Kostenko, Kljutjkovskyj, Moroz og Rudkovskyj. Men disse forslag kom ikke til afstemning, eftersom det er regeringen og ikke de deputerede, som har det lovgivningsmæssige initiativ i disse tilfælde. Forinden havde de deputerede nedstemt tre resolutionsforslag, som var blevet indregistreret af de folkedeputerede Kyrylenko ("Vores Ukraine"), Shkil (BJuT) og Zajets ("Vores Ukraine"), som foreslog at betragte aftalen som uacceptabel og forkaste den. Desuden nedstemtes en række lovforslag, som skulle udskyde afstemningen om ratificeringen af aftalen om EEP.

Desuden opstod der i parlamentet en diskussion om, hvor mange deputerede, der skulle til for at ratificere aftalen. Blandt andet opfordrede BJuT's repræsentant Andrij Shkil at der skulle 300 stemmer til, men parlamentsformand Lytvyn afviste forslaget under henvisning til forfatningens bestemmelser. Desuden forkastede parlamentet et beslutningsforslag fra Tarasyuk og Zvarytj (begge fra ("Vores Ukraine") om proceduren i ratificeringen af aftalen om etableringen af EEP. De foreslog at udskyde ratificeringen, indtil forfatningsdomstolen var kommet med sin konklusion i forhold til, hvorvidt aftalen om etableringen af EEP er i overensstemmelse med landets forfatning. 124 deputerede stemte for dette forslag.

I sit indlæg sagde Tarasyuk, at dagens møde mindede ham om Perejaslavska Rada (det møde i 1654, hvor de ukrainske kosakker besluttede at søge beskyttelse under den ortodokse moskovitiske zar, red.), som også var et forræderi mod de nationale interesser. Han betonede, at aftalen om EEP stred mod Ukraines forfatning, de internationale aftaler, Ukraines lovgivning og den af præsidenten proklamerede kurs hen imod eurointegration. Han understregede desuden, at aftalen udgjorde en reel trussel mod Ukraines økonomiske suverænitet. Zvarytj og Tarasyuk foreslog endvidere en særlig ratificeringsprocedure - Ukraines internationale aftaler om deltagelsen i de mellemstatslige sammenslutninger kræver i medfør af loven "Om Ukraines internationale aftaler" en ratificering med 300 stemmer "for", men deres forslag kunne kun samle 111 stemmer.

Som bekendt havde Verkhovna Radas førende videnskabelige ekspertafdeling inden afstemningen betonet, at Aftalen om etableringen af Det fælles Økonomiske rum kun kan ratificeres med en række forbehold. Men parlamentsformand Lytvyn valgte ikke at sætte hverken forbeholdet fra Verkhovna Radas førende videnskabelige ekspertafdeling eller udenrigsudvalgets forbehold til afstemning.

Ifølge eksperter skulle man have tilføjet nye forbehold til loven om ratificeringen af Aftalen om etableringen af EEP, ifølge hvilke:

1) Ukraine har ret til at nægte at implementere de beslutninger truffet af EEP's fælles regulerende organ, som landets repræsentanter i dette organ havde stemt imod;

2) bestemmelsen i den anden sætning i tredje afsnit i Kapitel VI i Konceptet om etableringen af EEP finder ikke anvendelse på Ukraine, og Ukraine forbeholder sig ret til at komme med forbehold i forhold til indholdet af de internationale aftaler, som tager sigte på etableringen af EEP.

Desuden ville det være hensigtsmæssigt, hvis Ukraine tilkendegav, at landet vil deltage i den fortsatte liberalisering af handelen mellem EEP's deltagerlande udelukkende for så vidt angår eksport-import operationer med de varer, som kommer fra et hvilken som helst af disse staters toldområde og er bestemt for en anden stats toldområde.

Verkhovna Radas udvalg for økonomisk politik har foreslået lignende forbehold. UP.

21.04.04. "Vores Ukraine": Ratificeringen er et nationalt forræderi

Den tidligere udenrigsminister Borys Tarasyuk betegner ratificeringen af aftalen om EEP som et "nationalt forræderi". "Mens vi vil kunne se de økonomiske følger med tiden, så er de politiske allerede synlige nu", sagde Tarasyuk i en kommentar til journalister efter vedtagelsen af aftalen om EEP.

"Vores partnere i EU vil entydigt betragte det som Ukraines given afkald på eurointegrationskursen. Samme signal vil blive modtaget i Rusland - Ukraine har valgt den euroasiatiske udviklingsvej", sagde Tarasyuk. Efter Tarasyuks opfattelse er det en følge af, at "flertallet i Verkhovna Rada udgøres af deputerede, som ikke styres af nationale interesser, men er en fåreflok, der retter sig efter direktiverne fra Bankova-gaden (hovedsædet for præsidentens administration, red.). 

Talsmanden for NDP's fraktion, Oleh Zarubinskyj, betegnede ratificeringen af aftalen om EEP som "en skamfuld afstemning". "Jeg kan overhovedet ikke se nogle positive følger. Hvis vi taler om etableringen af en frihandelszone, hvorfor er den så endnu ikke begyndt at virke? Aftalen om dens etableringen blev jo underskrevet tilbage i 1990-erne", sagde Zarubinskyj.  Den deputerede sagde, at Rusland og Ukraine lægger forskellige betydninger i aftalen om EEP: "For Ukraine er frihandelszonen det maksimale integrationsniveau, mens en toldunion er det minimale integrationsniveau for Rusland". Zarubinskyj henledte også opmærksomheden på, at en række af de politiske kræfter, som støttede EEP-aftalen, var under kontrol af repræsentanter for Ruslands ambassade, som holdt øje med begivenhederne fra logen på tredje sal. Han ikke kunne præcisere, hvilke kræfter han mente, men anførte deres citater fra deres retorik om "en broderlig union". UP.

Samme dag ratificerede Den russiske Duma aftalen om etableringen af EEP med 408 stemmer for. UP.


21.04.04. Jusjtjenko kræver fyring af alle de skyldige i Mukachevo-skandalen

Tirsdag holdt lederen af "Vores Ukraine" et møde med Leonid Kutjma, oplyser Viktor Jusjtjenkos pressesekretær, Iryna Herasjtjenko. Desuden var de deputerede Petro Olijnyk, Mykola Polisjtjuk, Jurij Pavlenko og Jevhen Tjervonenko, samt Verkhovna Radas ombudsmand, Nina Karpatjova, tilstede på det to timer lange møde. Samtalen med præsidenten fandt sted på initiativ af "Vores Ukraine", fremhævede hun. 

"Hovedformålet med mødet var at viderebringe en objektiv information om hændelsesforløbet i Mukachevo til forfatningens garant. Viktor Jusjtjenko og blokkens repræsentanter er overbeviste om, at præsidenten modtager en ensidig og tendentiøs information fra sin stabschefs side", oplyste Herasjtjenko.

Repræsentanterne for "Vores Ukraine" fortalte om de utallige overtrædelser, som havde fundet sted under borgmestervalget, og forelagde for Kutjma kopierne af protokollerne fra valgstederne", oplyste Herasjtjenko. Ifølge hende blev Kutjma også informeret om lovovertrædelser ved valgstederne og fortalte om tilfælde af politiske forfølgelser af Mukachevo-borgerne på afstemningsdagen. Herasjtjenko oplyste, at hovedformålet med mødet var at søge efter mulighederne for at genoprette lov og ret og lovens overhøjhed i Mukatjevo samt at beskytte menneskerettighederne. 

Viktor Jusjtjenko og de deputerede fra "Vores Ukraine" fremhævede, at mødet var blevet holdt i et konstruktivt leje. Lederen af "Vores Ukraine" betonede under diskussionen, at de juridiske kendsgerninger vidner om Viktor Balohas sejr ved borgmestervalget i Mukachevo. Til støtte herfor taler protokollerne fra valgdistrikternes kommissioner, hvis kopier de deputerede foreviste statsoverhovedet og ifølge hvilke 19385 borgere havde stemt for Baloha", oplyste Herasjtjenko. Desuden fremlagdes resultatet af exit-poll undersøgelsen. Viktor Jusjtjenko sagde under mødet, at "Vores Ukraine" vil forlange, at Verkhovna Rada øjeblikkeligt behandler dette spørgsmål med beretning fra lederne af parlamentets specialkommission, formændene for parlamentets stående udvalg, lederne af indenrigsministeriet, SBU, rigsadvokaturen samt ombudsmanden. Desuden sagde Jusjtjenko, at "Vores Ukraine" vil kræve, at stabschefen, indenrigsministeren, indenrigsministeriets leder i Zakarpatska-regionen og guvernøren for Zakarpatska-regionen træder tilbage. Ifølge Jusjtjenko er der al mulig grund til at foretage dette skridt, eftersom disse embedsmænd er forsømmelige i udøvelsen af deres hverv, vanærer Ukraine, det ukrainske folk og præsidenten. Repræsentanterne for "Vores Ukraine" udtrykte håb om, at deres holdning ville blive accepteret af præsidenten. UP.

Inter fortalte, at Kutjma havde pålagt rigsadvokat Vasyljev at undersøge påstandene om uregelmæssigheder og vold mod folkedeputerede i Mukachevo og udarbejde en rapport til ham inden den 1. maj.

22.04.04. 214 deputerede gik ind for at kræve Medvedtjuks afgang

Ukraines parlament kunne i onsdags ikke samle flertal for en resolution, som foreslog at bede præsident Leonid Kutjma om at afskedige lederen af præsidentens administration, Viktor Medvedtjuk, indenrigsminister Mykola Bilokon' og guvernøren for Zakarpatska-regionen, Ivan Rizak, fra deres stillinger. Forslaget var blevet fremsat af lederen af fraktionen "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko, lederen af BJuT Julia Tymoshenko og medlem af Socialistpartiets fraktion Josip Vinskyj. 214 deputerede stemte for, men der kræves 226 for at vedtage forslaget. I forslaget foresloges det at anmode præsidenten om at afskedige Medvedtjuk for de handlinger, som har ført til overtrædelsen af borgernes rettigheder som vælgere og destabiliseringen af den politiske situation i Mukatjevo.  De deputerede fra oppositionen forslog at udtrykke mistillid og afskedige Bilokon' for forsømmelighed i tjenesten. Resolutionens forfattere foreslog også at anmode rigsadvokaten om at rejse tiltale efter straffeloven mod formanden for den territoriale valgkommission Jurij Teresta og medlemmerne af valgkommissionen "for forfalskning af dokumenter". Det blev også foreslået, at man anmodede lederen af Højesteret om at komme med en vurdering af det arbejde, som Mukatjevos bydistriktsdomstol havde udført.

Herved endte parlamentets behandling af "Mukatjevo-spørgsmålet", og 1. viceformand Adam Martynjuk lukkede mødet. Forinden havde parlamentet ikke formået at samle flertal for forslaget om at gennemføre en hemmelig afstemning om et resolutionsforslag, som foreslog at anbefale præsidenten at afskedige Medvedtjuk fra posten som stabschef. 220 deputerede stemte for, men der kræves mindst 226. Interfaks-Ukrajina. UP.

22.04.04. Jusjtjenko betegner SDPU (O) som "et fascistoidt parti"

Viktor Jusjtjenko kræver, at indenrigsminister Mykola Bilokon' og guvernøren for Zakarpatska-regionen, Ivan Risak, bliver fyret. Han siger, at begivenhederne i Mukatjevo vidner om, at indenrigsministeriet, sikkerhedspolitiet (SBU) og de lokale myndigheder har allieret sig med banditter. Det sagde Jusjtjenko tirsdag i et indlæg under parlamentets behandling af begivenhederne i Mukatjevo, oplyser "Vores Ukraines" pressetjeneste.

"Det forløb, som fandt sted den 18. april, viser, at indenrigsministeriet, SBU og de lokale myndigheder er gået sammen med banditterne. For Zakarpatska-regionens vedkommende er begreberne "det lokale styre" og "banditter" identiske. Det er min første tese. Vi har haft et kriminelt kup i Ukraine: i Mukatjevo har SDPU (o)s repræsentanter taget magten takket være magtanvendelse med hjælp fra de kriminelle", sagde lederen af "Vores Ukraine. "Hr. general, de sørgede ikke for at beskytte stemmeurnerne, de sørgede ikke for at beskytte valgstederne, de sikrede ikke beskyttelsen af stemmesedlerne og valgdokumenterne. Alt det, som var blevet dem pålagt, har de undladt at sikre. Derfor er de ikke politimand efter mine begreber. De er ikke engang en sikkerhedsvagt", sagde Jusjtjenko, idet han henvendte sig til indenrigsministeriets leder Bilokon'.

"Og derfor henvender jeg mig som kaptajn af reserven i Ukraines hær til dem som general. De har forrådt alt, som forrådes kan. De har forrådt loven, de har forrådt vælgeren, og de har placeret dem på de kriminelles side. Deres plads i dag er rettelig ved toilettet. For de har handlet som en forbryder. Og derfor forstår jeg, at de ikke vil have en officers ære til at underskrive deres afskedsbegæring. Vi kræver deres afsked!", betonede Jusjtjenko.

"Det er vores politiske holdning. Jeg håber, at jeg lever længe nok til at opleve, at de vil stå til ansvar for loven og bede om  tilgivelse hos de krænkede vælgere i Mukatjevo", sagde han henvendt til indenrigsministeriets leder. Ifølge Jusjtjenko kan man sige det samme om guvernøren, hr. Rizak. "I de for Mukatjevo-samfundets sværeste stunder var han ikke sammen med borgerne, men med banditterne. Han forrådte borgersamfundet, han forrådte sin region", betonede Jusjtjenko.

Han udtrykte en overbevisning om, at SDPU (o) var "anstifteren af lovovertrædelserne i Mukatjevo". "Derfor vil jeg på baggrund af alle de forhold, der blev begået der, hævde, at SDPU (o) er et fascistoidt parti, som samarbejder med banditter", tilføjede lederen af "Vores Ukraine". I sit indlæg mindede Jusjtjenko om, at det vigtigste i dag "ikke er, hvem der er blevet slået, og hvordan politiet og myndighederne opførte sig".

"Det vigtigste er, at valget i Mukatjevo har fundet sted. Viktor Baloha vandt valget. 19.385 vælgere stemte på ham, eller 51% af dem, som deltog i valget. Vi er i besiddelse af de originale protokoller, som beviser denne sejr. Og for os er Nusers sejr ikke nogen faktor", påpegede Jusjtjenko.

22.04.04. Rigsadvokaten kræver, at "Vores Ukraine" udleverer protokollerne

Rigsadvokat Hennadij Vasyljev anmoder "Vores Ukraine" om at udlevere de protokoller fra valget i Mukatjevo, som blokken er i besiddelse af.

Det sagde han under sin redegørelse i parlamentet i går. Vasyljev oplyste, at anklagemyndigheden for nærværende havde modtaget 16 anmeldelser om lovovertrædelser under valghandlingen og brud på den offentlige orden og civile sikkerhed i Mukatjevo. Han sagde, at anklagemyndigheden havde fået en henvendelse fra en mand, som var blevet gennembanket på valgsted nr. 8 "ud fra hooligan-motiver", at der var anmeldelser af en konflikt på valgstedet mellem deputeret Dzhorzhyk og formanden for valgstedets kommission, hvorunder en stemmeseddel blev revet i stykker, samt om hooliganagtige handlinger
på valgsted nr. 8, hvor folkedeputeret Polisjtjuk blev gennembanket.

Endvidere oplyste Vasyljev, at den lokale ret havde fået en klage fra borgmesterkandidat Svyryda, som bad om at "kende valget i Mukatjevo ugyldigt pga. kandidaten Nusers handlinger". Desuden fremhævede rigsadvokaten, at der er kommet oplysninger ind til anklagemyndigheden om, at de folkedeputerede er i besiddelse af materialer om, a kandidat Viktor Baloha havde opnået flertallet af stemmerne, og deputeret Ivantjos erklæring om valgsvindel, men ifølge Vasyljev er disse beviser ikke blevet overdraget anklagemyndigheden, herunder under dens besøg i Mukatjevo. Vasyljev henvendte sig til de deputerede fra "Vores Ukraine" med anmodning om at få udleveret de valgprotokoller, som de er i besiddelse af.

Desuden oplyste anklageren, at der allerede var blevet rejst tiltale efter straffeloven mod deputerede for vold mod to politifolk,  hvorunder de forurettede fik frataget deres politimærker og to videokameraer. Han nævnte også, at der var 7 andre sager om vold og vold mod deputerede. Vasyljev sagde, at videooptagelserne fra gerningsstedet var ved at blive undersøgt. Desuden fremhævede han, at man var ved at undersøge "tilfælde af hooliganisme, hvorunder ukendte gerningsmænd var trængt ind på borgmesterkontoret og havde tildelt fysiske slag mod den person, som bevogtede stemmesedlerne og valgprotokollerne, og at man var i færd med at efterforske "fraværet af næsten 5.000 stemmesedler og samtlige protokoller". UP.

23.04.04. Parlamentet to stemmer fra krav om Medvedtjuks afskedigelse

Verkhovna Rada kunne i går ikke at samle flertal for et resolutionsforslag, som anbefalede præsident Kutjma at afskedige Viktor Medvedtjuk fra posten som formand for præsidentens administration. 224 deputerede stemte for resolutionsforslaget i en hemmelig afstemning. Resolutionen indeholdt også et krav om at rejse tiltale efter straffeloven mod formanden for Mukatjevos territoriale valgkommission Peresta for at have forfalsket valgresultatet.

Inden da var det lykkedes Verkhovna Rada at få vedtaget en beslutning om overgangen til en hemmelig afstemning om det resolutionsforslag, som indeholdt kravet om Medvedtjuks afgang. 228 deputerede støttede dette forslag, herunder 2 fra "Ukraines Regioner", 2 fra "Folkemagt", 1 fra "Demokratiske initiativer", 3 fra NDP, 1 fra "Folkets valg", 7 løsgængere, 14 fra gruppen "Centrum" samt samtlige medlemmer af fraktionerne BJuT, SPU, KPU og "Vores Ukraine".

Under de to skelsættende afstemninger forsøgte de deputerede Shufrytj og Poroshenko at forpurre hinandens arbejde ved at appellere til de andre fraktioners deputerede om at stemme på den rigtige måde. Efter at resolutionen om kravet om afskedigelsen af Medvedtjuk ikke havde opnået flertal, stemte 250 deputerede for flertalsfraktionernes resolution, som indeholder et krav til indenrigsministeriet, SBU og rigsadvokaturen om "indenfor rammerne af deres kompetence at iværksætte en undersøgelse af og få fastslået alle omstændighederne omkring hændelsesforløbet ved borgmestervalget i Mukatjevo". UP.

23.04.04. Ny fraktion for majoritetskredsdeputerede dannet i parlamentet

En ny fraktion under navnet "Centrum" er blevet dannet i Ukraines parlament. Fraktionen tæller 16 deputerede. Det oplyste 1. næstformand for parlamentet Adam Martynjuk på morgenens møde i parlamentet i går. Ifølge ham agter den nye fraktion at gennemføre systemændringer i parlamentets arbejde og genskabe samfundets tillid til Verkhovna Rada. Martynjuk fremhævede, at "Centrum" er den mest demokratiske af alle grupperne, eftersom den ikke har nogen leder. "Alle 16 folkedeputerede er bemyndiget til at repræsentere denne gruppe", sagde han. Den nye fraktion består af blandt andre Oleksandr Omeltjenko og Taras Tjornovil.

Desuden består fraktionen af Kirojants, Kosinov, Topolov, Bartkiv, V. Havrylyuk, Shkjar, S. Bondartjuk, Bytjkov, Savytskyj, V. Bojko, Klympush, O. Kozatjenko, Dobkin og Kasianov. Et af medlemmer, Bojko, er kommet fra "Folkets valg", som dermed består af under 13 deputerede. Det betyder, at gruppen vil blive opløst inden 14 dage, såfremt den ikke formår at komme op på 14 medlemmer igen. Interfaks-Ukrajina. UP.

23.04.04. USA's ambassade vil ikke anerkende valgresultatet i Mukatjevo

USA er dybt bekymret over den måde, som valget i Mukatjevo er blevet gennemført på, og håber, at noget lignende ikke finder sted under præsidentvalget, hedder det i en udtalelse fra USA's ambassade, som ambassadens pressetjeneste udsendte i går.

"USA er dybt bekymret over den måde valget i Mukatjevo er blevet gennemført på. Alt tyder en åbenlys forfalskning af valgresultatet", hedder det i udtalelsen. "Vi har modtaget informationer, som er yderst pålidelige, - blandt andet fra OSCE's kontor for demokratiske institutioner og menneskerettigheder - om talrige alvorlige lovovertrædelser under afstemningsprocessen og stemmeoptællingen, samt om en række eksempler på brug af magt og intimidering af vælgere og observatører", påpeges det i udtalelsen.

"Vi tror ikke på, at oplysningerne, som den territoriale valgkommission har bragt, er udtryk for en adækvat afspejling af Mukatjevo-vælgernes vilje", betoner USA's ambassade. "Vi har set en meget foruroligende tendens til lovovertrædelser og manipulationer under de nyligt afholdte lokalvalg og parlamentsvalg i Ukraine. Vi håber på, at sådanne problemer ikke vil være kendetegnende for det præsidentvalg, som finder sted i år", påpeges det i udtalelsen.

USA hilser det velkomment, at præsident Kutjma har dekreteret at gennemføre en tilbundsgående efterforskning af omstændighederne omkring valget i Mukatjevo og opfordrer styret til at tage alle de nødvendige skridt til at sikre, at "vælgernes vilje ikke bliver forkastet via massive lovovertrædelser under valget". "Hvis man ikke når til bunds i dette spørgsmål, vil det kun opmuntre dem i Ukraine, som vil forhindre gennemførelsen af frie og ærlige valg", fremhæves det i USA's ambassades erklæring. UP.

23.04.04. USA advarer Kutjma mod at tilnærme sig Rusland

USA mener, at Ukraines parlaments Verkhovna Radas ratifikation af Aftalen om etableringen af Det fælles økonomiske rum (EEP) er i strid med Ukraines erklæringer om landets kurs hen imod eurointegrationen. Det påpegede vice-udenrigsminister Elisabeth Jones under en video-konference i går.

Ifølge UNIAN sagde Jones blandt andet: "Det er selvfølgelig en beslutning, som Ukraine må træffe for sig selv, men der er visse betragtninger, som er meget vigtige: Ukraine har klart udtalt sig om, at landet gerne vil være en del af de europæiske strukturer, gerne vil træde ind i WTO, og vitterlig gør meget ihærdige forsøg på at gennemføre det". Hun tilføjede, at "tilslutningen til EEP synes at være i modstrid med det, men det er et valg, som Ukraine selv bør træffe".

Desuden tilføjede Jones, at "det, som vi hører fra repræsentanterne for de ukrainske NGO'er er mere effektivt og mere kommensurabelt", idet de mener, "at integrationen i de europæiske strukturer vil være bedre for Ukraines opblomstring og etableringen af arbejdspladser, som jo er det endemål, som Ukraine gerne vil ønske sig". UP.

Her er hvad Inters nyhedsudsendelse kl. 20 valgte at bringe om Jones video-konference: "USA's vice-udenrigsminister Elisabeth Jones sagde under en Tv-konference, at De forenede Stater er stolte af, at Ukraine er deres partner i koalitionen i Irak. Samtidig indrømmede den amerikanske diplomat, at de seneste uger har været svære for alle de lande, som har sendt deres styrker til Den persiske Golf. Hun var glad over at erfare, at Verkhovna Rada har bekræftet de ukrainske troppers fortsatte tilstedeværelse i Irak. Desuden fremhævede Jones det fremskridt, som Ukraine har opnået i udviklingen af demokrati og ytringsfrihed, og det så hun som et godt fingerpeg om gennemførelsen af et frit og retfærdigt præsidentvalg". 

26.04.04. Yanukovych to "steal" ahead of Yushchenko

Ukrainian Archives & News Editor
United Kingdom, 16 April 2004

by Roman Revkniv

Ukrainian opposition leader Viktor Yushchenko does not fear pro-presidential runner Viktor Yanukovych as much as he fears the smear and dirty tricks campaign to come from Ukraine's current presidential administration. Ukraine's presidential elections are set to take place at the end of October 2004, and the tricks are already trickling in.

In a statement issued, yesterday, Yushchenko dismissed Yanukovych's political potency by saying: "the so-called majority needs a new backbone following the failure of Ukraine's political reform. This majority has no common ideology. It is being put together under the banner of its single candidate."

Below the surface of Yushchenko's rhetoric, however, a threatening potency still lurks, and it will continue to flex its muscles with ever increasing menace: from the democracy of recent parliamentary reform attempts, to dirty tricks with theft and smears, to physical violence with damage to property, assault, and death.

On the surface, Victor Yanukovych will be seen by Ukraine's TV viewers as an honest, pleasant, smiling, successful and hard-working candidate. Viewers will be left to focus on these positive aspects throughout his campaign. Behind the scenes, however, moves have already been made to increase October's vote for the clean-cut Yanukovych, by having him 'steal' an early cut from Yushchenko.

Yesterday's very late and long overdue announcement stating that Russian language will be officially replaced by Ukrainian on the nation's TV and radio stations, as of 19 April, is seen by the opposition as a cynical attempt to win some of Yushchenko's nationalist electorate. Nationalists have wanted for nothing more than the full re-establishment of Ukraine's national language from the first day of release from the Soviet yoke. Even as late as one year ago, Yanukovych stated that Ukrainians should speak in Ukrainian. TV coverage, however, soon found him regressing back to his Russian norm. This time, however, he will be faced with constant pressures and reminders to avoid making the same mistake in front of the millions of viewers.

The early 'theft' of votes from Yushchenko will be easy, though a stepped-up smear campaign, per se, is not immediately on the pro-presidential agenda. Ukrainian TV remains tightly locked under pro-presidential control where Yushchenko is still very simply under-represented despite continuing observations and protests from European and American watchdogs. In essence, the backbone of the pro-presidential majority, which Yushchenko described as "weak", has never been broken. Yushchenko's lack of TV coverage is, all told, his greatest handicap. His only backbone rests with his street campaigning which, critics in Ukraine's press have laboriously pointed out, lacks professional and potent coordination.

As the presidential race unfolds, we can only expect to see developments become more heavyhanded. In 2002, Yushchenko's official website www.razom.org.ua reported hundreds of abuses against his Our Ukraine opposition bloc in the approach to the Ukrainian general elections of that year. [For examples see: http://www.uanews.tv/archives/protest/elect.htm ] Even today, many Ukrainians are still unaware of instances of election rigging. Many known cases have not been brought before the courts. More disturbingly, political activists from the Our Ukraine camp have also been killed.

An official announcement to say that Viktor Yushchenko will be Our Ukraine's presidential candidate can be expected immediately after the forthcoming Our Ukraine congress. Similar announcements for Petro Symonenko (Communist Party of Ukraine) and Oleksandr Moroz (Socialist Party of Ukraine) will be made after their congresses - due to be held before the traditional May Day marches.

Our Ukraine's official announcement cannot come a day too early. From Monday morning, Viktor Yanukovych will begin stealing Viktor Yushchenko's nationalist votes on Ukrainian television. No matter what is said, Viktor Yushchenko will once again have insufficient, or, no right to reply.

26.04.04. Commentary: The battle over the pivotal Odesa-Brody pipeline

Insight on the News - Fair Comment
Issue: 4/13/04

Fair Comment
Energy independence is a pipeline dream in Ukraine
By Ilan Berman

In Eastern Europe a new chapter has opened in the quiet battle over a pivotal pipeline. That route is Odessa-Brody, and its fate will help shape the political and economic future of much of the "post-Soviet space."

When initiated by Ukraine back in 1993, Odessa-Brody was envisioned as a much-needed independent energy conduit for the Caspian region, one capable of linking Central Asian producers with European markets. The resulting 674-kilometer pipeline, stretching northwest from the Black Sea port of Odessa to Brody in western Ukraine, has the capacity to carry up to 14.5 million tons of oil a year. But since its completion in 2001 it has remained mostly idle, a casualty of the region's post-Cold War energy politics.

All that has begun to change, however. In mid-January, Warsaw and Kiev came to terms on a pivotal deal to extend Odessa-Brody into Poland. Under the agreement a new Polish-Ukrainian conglomerate will extend the pipeline 500 kilometers to the Polish port city of Gdansk during the next two to three years. Once operational, the route would be used to supply tankers bound for Western and Northern Europe with Caspian crude.

The deal represents a substantial blow to Russian plans. For years Moscow has intensively lobbied Kiev for a "reversal" of the pipeline. Under the scheme proposed by the Kremlin, the currently dormant Odessa-Brody route - intended for westward flows - would instead be used to ferry Russian oil south to the Black Sea, from where it would be shipped via tanker to world markets.

The reason for this intention is clear. Kremlin officials understand full well that Odessa-Brody has the potential to deal a fatal blow to Russia's current near monopoly on Caspian energy. Extended to Gdansk, the pipeline would be an important alternative to the Bosphorus Straits (already suffering from chronic tanker congestion) for bringing Central Asian oil westward. Worse still, from Russia's perspective, the resulting European and U.S. economic attention would all but cement Kiev's westward trajectory.

Poland is also an important factor in the Kremlin's thinking. Over the last year ties between Warsaw and Washington have seen an unprecedented political and military expansion, a result of plans now under way at the Pentagon to redeploy U.S. troops currently stationed in Europe to new bases farther east. Now the Odessa-Brody extension deal has positioned Poland to be a major energy hub for new, non-OPEC and non-Russian crude from Central Asia, as well.

Russian officials similarly understand that an Odessa-Brody reversal would eliminate many of these worries. Such a move would do more than simply tighten Moscow's grip over Ukraine's energy infrastructure, which would be dedicated in large part to the transportation of Urals crude to the Black Sea. It would also profoundly affect Kiev's political future, dampening Western investment and making the Ukrainian government increasingly dependent on Moscow's tender mercies. Not least, it would effectively isolate Poland from the emerging Caspian energy scene.

The Kremlin has, therefore, refused a more logical, eastern route for Russian crude through russified eastern Ukraine. That pipeline, dubbed "Kremenchuk-Sniherivka," boasts nearly double the capacity of Odessa-Brody. And at $3 less per ton than its western counterpart, shipment of oil through Kremenchuk-Sniherivka makes sound fiscal sense for Moscow. But since the Odessa-Brody issue has less to do with output than with controlling Ukraine's economic and political independence, Russia has continued to press for reversal.

Now the signing of the Odessa-Gdansk extension agreement has breathed new life into Ukraine's dreams of energy independence. Working with international investors and its neighbor to the northwest, Kiev has the opportunity to reverse its accelerating slide of the last several years into the Kremlin's orbit - the result of costly energy, political and economic concessions made to Russia.

Furthermore, Ukrainian officials appear to be seizing this opportunity. In consultations with Washington, they have made clear their intention to press forward with Odessa-Brody's European direction. And the Ukrainian Cabinet officially has given its blessing to such a plan, formally voting in early February to reject reversal.

Odessa-Brody, however, still can be derailed by power politics. With Ukrainian President Leonid Kuchma again under fire politically - this time as a result of a series of controversial constitutional amendments aimed at manipulating the electoral process - the current administration in Kiev may find it tempting to turn once again to the Kremlin to broker its continued legitimacy. And with the Gdansk extension as yet unbuilt, Moscow still has reason to hope that Kiev could be coaxed into adopting reversal, ostensibly as an interim measure.

Nevertheless, Ukraine has taken a major step toward cementing its Westward orientation. The United States and its allies in Europe should do everything in their power to ensure that it stays the course.

Ilan Berman is vice president for policy at the American Foreign Policy Council in Washington. Contact Berman at berman@afpc.org.

27.04.04. Tæt på dødt løb mellem Jusjtjenko og Janukovytj i en 2. valgrunde

Hvis det ukrainske præsidentvalg fandt sted i begyndelsen af april, og lederen af "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, og premierminister Viktor Janukovytj, var kommet i 2. valgrunde, ville de have lige gode muligheder for at vinde.

Det viser resultatet af en meningsmåling gennemført i dagene fra den 1. til den 12. april 2004 af fonden "Demokratiske initiativer" og centeret "Socis". Et repræsentativt udsnit på 1200 vælgere deltog. Den statistiske usikkerhed er på højst 3%. Resultatet blev offentliggjort om mandagen i Kiev af videnskabelig medarbejder ved fonden "Demokratiske initiativer" Iryna Bekeshkina og direktøren for centeret "Socis", Svitlana Pototska.

Ifølge meningsmålingen ville 36,4% af vælgerne i anden runde stemme på Jusjtjenko, mens 32,4% ville stemme på Janukovytj. Samtidig ville 10,5% stemme mod begge, mens 12,5% ikke havde besluttet sig endnu. I første valgrunde ville Jusjtjenko opnå 22% af stemmerne, mens Janukovytj ville opnå 16%. Ifølge Bekeshkina kan massemediernes dækning af hændelsesforløbet i Mukatjevo få en indflydelse på Jusjtjenkos tilslutning. Blandt andet vil de personer, som endnu ikke har besluttet sig for, hvem de vil stemme på, men har haft sympati for Jusjtjenko, stemme på en anden kandidat.

Efter Jusjtjenko og Janukovytj følger lederen af kommunisterne, Petro Symonenko, med 10,3%, den nuværende præsident Leonid Kutjma med 7,5%, lederen af socialisterne Oleksandr Moroz med 4,8% og lederen af BJuT, Julia Tymoshenko, med 4,1%.

Ifølge meningsmålingen havde alle de ukrainske politiske ledere i april 2004 en negativ balance på tillidsbarometeret. Lederen af SDPU (o), Viktor Medvedtjuk, havde den mest negative balance (-52%), fulgt af Tymoshenko (-49%), Kutjma (-43%) forsvarsminister Jevhen Martjuk (-42%), parlamentsformand Volodymyr Lytvyn (-32%), Symonenko (-31%), Jusjtjenko (-20%) og Janukovytj (-17%).

Kun 25,5% af de adspurgte tror på, at der under det kommende præsidentvalg vil være sikret hemmelig afstemning. Samtidig mener 42% af de adspurgte, at hvis man ønsker det, så kan man godt kontrollere stemmeafgivningen, mens 15% er sikret på, at man under et valg i Ukraine kontrollerer hver eneste vælgers stemmeafgivning.

Præsidentvalget i Ukraine finder sted den 31. oktober 2004. Interfaks-Ukrajina. UP.

27.04.04. USA forventer, at regeringen sikrer lige vilkår ved præsidentvalget

Den ukrainske regering har en særlig rolle i forhold til at skabe og sikre lige vilkår for gennemførelsen af det kommende præsidentvalg i landet, mener USA's assisterende viceudenrigsminister for Europa og Euroasien, Steven Pifer. På en pressebriefing mandag i Kiev sagde Pifer til journalisterne, at det havde hans møde med Ukraines premierminister Viktor Janukovytj handlet om. 

"Regeringen bør spille en særlig rolle i at skabe og sikre lige og ærlige vilkår for valgets afholdelse. Jeg tror, at man kan sige, at premierministeren erkendte det retfærdige i en sådan kommentar", sagde repræsentanten for USA's udenrigsministerium. Han udtrykte han også håb om, at valgkampen i Ukraine vil leve op til alle de internationale standarder. Adspurgt om indholdet af sit møde med den ukrainske premierminister, sagde Pifer, at de blandt andet havde drøftet spørgsmålet om demokrati og afholdelsen af et fair valg, vigtigheden af fremgangen i sagen om Ukraines indtræden i WTO, olierørledningen Odesa-Brodys arbejde samt en række andre spørgsmål. Interfaks-Ukrajina. UP.

27.04.04. Europarådet skal stemme om hastebehandlingen af Mukatjevo-sagen

På mandag vil der i Strasbourg blive stemt om, hvorvidt man skal behandle spørgsmålet om valget i Mukatjevo i en ekstraordinær debat. Dette forslag er ifølge monitoreringskomiteens medlemmer blevet fremsat af en række deputerede. Kl. 15.00 Kiev-tid skulle der ifølge korrespondenten for Institut for masseinformation stemmes om det i Strasbourg.

Under sin pressekonference bekræftede formanden for Europarådets parlamentariske forsamling (PACE) desuden, at han har gennemgået dokumenterne fra Mukatjevo-valget, og planlægger sandsynligvis mandag eller tirsdag at drøfte sagen med de ukrainske deputerede. Samtidig har Europarådets ministerkomite vedtaget en beslutning om, at den ukrainske valgkampssituation skal behandles særskilt den 5. maj indenfor rammerne af et møde i Europarådets Gruppe for demokrati og stabilitet. I et interview med ВВС og ІMІ forklarer formanden for denne gruppe. Schweiz' ambassadør ved Europarådet, Jean-Claude Josef, at denne beslutning blev truffet i forlængelse af sidste uges godkendelse af en rapport fra ministerkomiteens sekretariat for information og hjælp.

Rapporten oplyser blandt andet om brugen af den administrative ressource under valgkampen. Mere konkret drejer det sig om udstedelsen af direktiver fra Kiev til guvernørerne om, hvordan man skal bringe de oppositionelle kandidater i miskredit. Hr. Josef betonede også, at Verkhovna Rada ikke har vedtaget alle de love, som skulle have sikret en objektiv dækning af valget i massemedierne.

Desuden har IMI fået oplyst, at spørgsmålet om valget i Mukatjevo skal behandles på en session i Europarådets Komite for de regionale og lokale myndigheder, som finder sted den 25-27. maj. UP.

28.04.04. Medvedtjuks Tv-stationer er de mest ensidige

De ukrainske seere anser UT-1 for at være den Tv-station i den ukrainske medieverden, som er mest forudindtaget og giver den mest ensidige information om samfunds-politiske emner. Det viser tal fra en meningsmåling gennemført af Fonden "Demokratiske initiativer" og Centeret "Socis" i dagene fra den 1. til den 12. april 2004.

26,6% af de adspurgte betegnede UT-1 for at være den mest forudindtagede kanal. 13,5% anså Tv-kanalen "1+1" for at være mest forudindtaget, mens11,2% pegede på "Inter". 2,5% har peget på de lokale Tv-stationer, 2,1% på "Novyj kanal", 1,9% på ICTV, 1,2% på STB, mens 0,8% nævnte kanal "Ukrajina". Ingen betragter stationen "Den 5." og de russiske Tv-kanaler for at være forudindtaget. 26,9% af de adspurgte mener, at alle kanaler er forudindtagede, mens 0,8% mener, at der ikke findes sådanne Tv-kanaler. 19,4% af de adspurgte var i tvivl. De adspurgte tror heller ikke på, at situationen omkring Tv-kanalernes objektivitet vil ændre sig efter valget.

På spørgsmålet "tror De på, at der under valgkampen vil blive skabt lige vilkår for at føre agitation i massemedierne for alle kandidater?, svarede 15.8% af de adspurgte "ja", mens 70,4% svarede "nej", mens 13.8% ikke kunne svare. 

Meningsmålingen blev gennemført blandt 1200 borgere, som udgør et repræsentativt udsnit af Ukraines befolkning. Den statistiske usikkerhed udgør højst 3%.

Som bekendt tilhører UT-1, "Inter" og "1+1" til massemedier, som er kontrolleret af præsidentens stabschef og lederen af SDPU (o), Viktor Medvedtjuk. UP.

28.04.04. Kutjma har ikke noget imod at overdrage magten til oppositionen

Ukraines præsident Leonid Kutjma gentog i går sin tese om vigtigheden af en kontinuitet i statens politik efter præsidentvalget i landet og konstaterer fraværet af uenigheder mellem styret og oppositionen i de strategiske spørgsmål, der vedrører statens udvikling.

"For mig er det vigtigt, at der en kontinuitet i den politik, som har været i Ukraine", sagde Kutjma adspurgt i går af journalisterne på den fælles pressekonference med Georgiens præsident Mikhail Saakashvili i Kiev.  Samtidig fremhævede det ukrainske statsoverhoved, at både oppositionen og styret har "de samme prioriteter". "På det strategiske plan har vi ingen uoverensstemmelser - integration i de europæiske og euroatlantiske strukturer", understregede Kutjma. Præsidenten afstod fra at give et bud på, hvem der vinder det kommende præsidentvalg. "Jeg mener, at den stærkeste bør vinde - den hvis program stærkest bliver bakket op af befolkningen", sagde han. Kutjma konstaterede med tilfredshed, at Georgiens politik efter Saakashvilis valg til præsident ikke har ændret sig væsentligt. Interfaks-Ukrajina. UP.

27.04.04. Kutjma betegner ukrainsk olieledning som "en blindgyde"

Ukraines præsident Leonid Kutjma sagde i går, at Ukraine er havnet i en blindgyde med hensyn til udnyttelsen af olieledningen Odesa-Brody til at transportere olien til Europa, og kritiserede Polen og Den europæiske Union for passivitet i realiseringen af dette projekt.

"Har Polen så meget som rørt en finger i forhold til en forlængelse af olieledningen fra Brody? Har man måske afsat penge til det i statsbudgettet? Eller er Den europæiske Union virkelig så interesseret, at den lover 3 mill. euro? Det gør de på papiret", sagde Kutjma, adspurgt i går af journalisterne på den fælles pressekonference med Georgiens præsident Mikhail Saakashvili efter forhandlingerne i Kiev.

"I dag er der hverken noget forslag fra den part, som gerne vil sælge olien, eller fra den part, som gerne vil købe denne olie. Derfor... er det en blindgyde for Ukraine", tilføjede den ukrainske præsident. Kutjma mener, at oliereserverne i Det kaspiske Havs zone ikke vil gøre det muligt for olierørledningen at arbejde for fuld kapacitet. Desuden henviste han til internationale organisationers konklusioner om, at "dette projekt i dag er økonomisk ufordelagtig" for Ukraine.

"Hvor meget skal vi tærske langhalm på det?", sagde den ukrainske præsident og fremhævede, at det er de politiske bedømmelser, der dominerer i vurderingen af udnyttelsen af olieledningen Odesa-Brody, og ikke de økonomiske beregninger. "Vi vil så gerne gøre hinanden tilpas, at vi blæser på de nationale interesser. Og det vil vi engang skulle stå til regnskab for", understregede Kutjma.

Statsoverhovedet understregede endvidere, at han i spørgsmålet om udnyttelsen af olieledningen Odesa-Brody udgår fra Ukraines nationale interesser. "Og de nationale interesser taler om, at ingen klog person ville grave 500 mil. $ ned i jorden og sidde og vente på bedre vejr", sagde han. Han mindede om, at Polen i 90-erne opførte olierørledningen Gdansk-Plock med henblik på at "gå væk fra afhængigheden af den russiske olie". "Så lad os se på Polens opførsel - jeg har heller ikke hørt nogen udtalelser fra Eurounionen - i dag arbejder denne olieledning i reversretningen; al olien strømmer i dag til Gdansk. Er der så noget at gøre sig klog på?", fremhævede Kutjma. Interfaks-Ukrajina. UP.

28.04.04. International observatør bekræfter oppositionens sejr i Mukatjevo

De internationale observatører, der overværede borgmestervalget i Mukatjevo, kan bekræfte, at resultaterne ved de enkelte afstemningssteder ikke svarede til det resultat, som Mukatjevos territoriale valgkommission har offentliggjort. Det siger medlem af Kongressen i Europarådets parlamentariske forsamling (PACE), den ungarske deputerede Diord Bergu til BBC's ukrainske tjeneste.

Ifølge Bergu kan valgresultatet ikke blive kendt gyldigt. "Fordi der var observatører tilstede - herunder internationale, lokale NGO'er og deputerede - på flertallet af valgstederne. Og vi kan bekræfte, at resultaterne på afstemningsstederne ikke svarede til det resultat, som blev offentliggjort af Mukatjevos valgkommission", siger han. "Efter min opfattelse er der ethvert grundlag for ikke at anerkende gyldigheden af Mukatjevo-valgets resultat", tilføjede Kongres-medlemmet.

Idet han sammenligner valget i Mukatjevo med lokalvalgene i 1999 i Armenien og kommunalvalget i 2002 i Kosovo, siger Bergu, at valget i Mukatjevo var "den underligste oplevelse sammenlignet med alle andre lande", som deres observatørgruppe havde været i. "For her kunne man ved selvsyn se alle former for overtrædelser, som man i andre lande kun læste om i håndbogen - i Mukatjevo blev de alle ført ud i livet", sagde Bergu.

"Blandt andet kan man nævne forskellige manipulationer under forberedelsen til valget, som fx udskiftningen af samtlige valgkommissioner og brugen af massemedierne til fordel for kun én kandidat; nemlig den, som de lokale magthavere i Zakarpatska-regionen støttede. Bagefter brugte man ordensmyndighederne, politiet, og desuden også en gruppe unge mænd i civilt, som var tilstede med henblik på at intimidere vælgerne", sagde medlemmet af Kongressen.

"Og på trods af alt det viste det sig, at resultatet ikke svarede til styrets forventninger, og det derfor i sidste ende var tvunget til at forfalske valgresultatet gennem Mukatjevos territoriale valgkommission, som gjorde taberen til vinder", tilføjede han. "Og, som vi fandt ud af efter afrejsen derfra, efter at de besluttede at erklære hr. Nuser som vinder, blev stemmesedlerne på en eller anden mystisk vis stjålet fra rådhuset i Mukatjevo, - derfor er der ingen som kan lave en omtælling eller bekræfte, hvad der virkelig skete dér", sagde Bergu. Desuden oplyste Bergu, at han er i gang med at udarbejde en rapport til Europarådets Kongres for lokale og regionale råd, som vil blive behandlet i næste uge. "Kongressen skal godkende rapporten fra vores observatørmission, som var i Mukatjevo. Det forventes, at Kongressens bureau vil behandle rapporten i næste uge, og herefter vil det komme med sin indstilling til PACE og det ukrainske styre".

"Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvordan disse anbefalinger vil være, men jeg er overbevist om, at en negativ vurdering af disse begivenheder vil føre til en hård fordømmelse af den situation, som er opstået. Og Europarådet kan selvfølgelig ikke acceptere et sådant valg i Ukraine", betonede Bergu. UP.

28.04.04. USA insisterer på aversudnyttelsen af Odesa-Brody olieledningen

USA's assisterende vice-udenrigsminister Steven Pifer opfordrer til nedsættelsen af et kvalificeret eksperthold, der skal løse spørgsmålet om den direkte udnyttelse af olieledningen "Odesa-Brody".

Under tirsdagens pressekonference i Kiev sagde Pifer, at USA havde fremsat sådan et forslag for nogle år siden. Ifølge ham bør gruppen bestå af "jurister og økonomer, som kunne føre forhandlinger med vestlige selskaber". Pifer betonede det fordelagtige i udelukkende at udnytte olieledningen "Odesa-Brody" i den direkte (vestvendte, red.) retning.

"Nogle siger, at reversudnyttelsen er fordelagtig i et kortsigtet perspektiv. Men i Bosporus-strædet er der en meget anspændt situation med hensyn til gennemgangen af tankskibene. Hvis der kommer en kortvarig reversudnyttelse, så vil andre lande finde andre muligheder for ruter for deres olietransport", påpegede Pifer.

Han tilføjede, at der i januar i år var en periode, hvor tankskibene brugte op til 30 dage til at komme igennem Bosporus-strædet. Samtidig medgav han, at igangsætningen af Odesa-Brody lige nu "ikke foregår så hurtigt, som man kunne ønske det". Diplomaten påpegede, at man burde føre forhandlinger med de ukrainske selskaber om tarifferne for olietransporten, samt med potentielle vestlige olieleverandører. 

Som bekendt kritiserede præsident Kutjma i går forsinkelsen i udnyttelsen af "Odesa-Brody" i en direkte retning. Kutjma fremførte, at Ukraine var havnet i en blindgyde hvad angik udnyttelsen af olieledningen "Odesa-Brody" til transport af olie til Europa, og kritiserede Polen og Den europæiske Union for passivitet i realiseringen af dette projekt. Præsidenten sagde, at Ukraine ved at træffe beslutning om udnyttelsen af olieledningen "Odesa-Brody" i en direkte retning reelt skadede sine egne interesser. UP.

29.04.04. USA: ansvaret for et frit valg påhviler Ukraines premierminister

USA's assisterende viceudenrigsminister Steven Pifer sagde i mandags, at det ukrainske styre bør gennemføre en reel undersøgelse af de begivenheder, som har udspillet sig i Mukatjevo. "USA hilser det velkomment, at præsident Kutjma har insisteret på en efterforskning af disse hændelser Men vi tror, at efterforskningen skal være reel. Det er den eneste måde man kan finde ud af, hvad der egentlig skete", sagde Pifer på den afsluttende pressekonference efter hans besøg i Ukraine.

Ifølge ham er det første gang, at "manipulationen af vælgernes stemmer" har fundet sted i det omfang. Pifer sagde, at det offentliggjorte valgresultat "ikke svarer til vælgernes holdning". Pifer sagde, at en repræsentant for USA's ambassade var tilstede under valget i Mukatjevo. Han tilføjede, at en af repræsentanterne for EU's lande var på et valgsted og så, hvordan "valgsedlerne blev ændret: først havde kandidaten fra "Vores Ukraine" fået 191 stemmer, men bagefter blev det bekendtgjort, at han kun havde fået 91".

Desuden mindede Pifer om, at da man under præsidentvalget i 1999 gennemførte de såkaldte exit-polls, afveg de fra det reelle valgresultat med 1-2%. Ved valget i Mukatjevo viste exit-polls som bekendt, at Viktor Baloha fra "Vores Ukraine" havde vundet  ved valget, mens Ernest Nuser fra SDPU (o) blev erklæret som vinder. Ifølge Pifer har Ukraine et halvt år inden valget stadig muligheden for "at træffe foranstaltninger for at sikre, at valget bliver ærligt og gennemsigtigt". "En af måderne at gøre det på, er at sikre lige adgang til massemedierne for alle kandidater, så at diskussionerne mellem kandidaterne bliver åbne, så en af kandidaterne efter valget kan sige, at han har tabt valget på en fair måde", tilføjede Pifer.

Diplomaten sagde, at valgets fairness afhænger af premierminister Viktor Janukovytj: "Han agter at være en af kandidaterne ved valget. Men som premierminister har han ansvaret for gennemførelsen af et frit og gennemskueligt valg". Ifølge Pifer er USA parat til at hjælpe Ukraine med at afholde et ærligt og gennemskueligt valg. "Det vil bidrage til de ukrainsk-amerikanske relationer, for slet ikke at tale om den af Ukraine ønskede integration i de euroatlantiske strukturer", sagde diplomaten.

Ifølge Pifer er hans besøg en følge af USA's viceudenrigsminister Richard Armitage's besøg i Ukraine, "som bad mig om endnu engang at se på spørgsmålet om et ærligt præsidentvalg". UP.

29.04.04. Kutjma ser gerne en ny forfatningsafstemning i indeværende session

Præsident Leonid Kutjma mener, at forfatningsændringerne bør komme til afstemning endnu engang i Verkhovna Radas indeværende session. I går sagde Kutjma under en pressekonference i Kiev, at det vil kunne finde sted efter majfestlighederne.

I en kommentar til de politikere, som siger, at endnu en afstemning om forfatningsændringerne vil være i strid med Grundloven, sagde Kutjma: "Den, der har den holdning, kender forfatningen dårligt". Som bekendt har parlamentsformand Volodymyt Lytvyn og repræsentanter for "Vores Ukraine" og BJuT sagt, at man ikke kan behandle forfatningsændringerne endnu engang.

"Der er al muligt juridisk grundlag for at sætte endnu to lovforslag til afstemning, eftersom de endnu ikke er blevet behandlet i parlamentet", sagde Kutjma på pressekonferencen. Kutjma sagde, at han "støtter de politiske kræfter, som går ind for at gennemføre reformerne inden præsidentvalget". "Alle har brug for reformen, og det har Janukovytj også. Både KPU og SPU er interesseret - de er gået med til den ikke ud fra personlige politiske betragtninger, men fordi de forstod, at staten har brud for den", tilføjede Kutjma.

Han sagde, at han er overbevist om, at alle de politiske kræfter "både dem til venstre og dem til højre vil forstå, at reformen er nødvendig". 

Som bekendt udtalte parlamentsformand Lytvyn i mandags, at behandlingen af andre forfatningsændringslovforslag, som også er blevet godkendt af forfatningsdomstolen, "hverken har noget retligt eller noget politisk perspektiv". UP

30.04.04. Europarådets monitoreringskomite besøger Ukraine

Fra den 27. maj til den 3. juni 2004 ankommer de to Ukraine-rapportører ved PACE's monitoreringskomite Hanne Severinsen og Renate Wohlwend til Ukraine. Det har de under PACE's ordinære session oplyst til den ukrainske delegation ved Europarådets parlamentariske forsamling, oplyser parlamentets informationsafdeling.

I regionerne agter rapportørerne at mødes med repræsentanterne for det lokale og det regionale selvstyre, valgkommissioner, NGO'ere, nationale mindretal, massemedierne samt kandidater, der stiller op til parlaments- og præsidentvalget.

Som bekendt finder den 30. juni i Odesa et suppleringsvalg til Verkhovna Rada sted, hvor oppositionens kandidat Mykhajlo Brodskyj stiller op mod Tetyana Kivalova, datteren til valgkredsens forrige deputerede.

Under mødet med PACE's rapportører opfordrede næstformanden for den ukrainske delegation  Anatolij Rakhanskyj medlemmerne af PACE til at støtte, at der i februar 2005 i Jalta afholdes et internationalt forum i anledning af 60-året for Jalta-konferencen under overskriften "Vindue mod fremtiden, som FN og hele menneskeheden ser den". Han betonede, at Ukraine som en af grundlæggerne af FN og det første land i verden, der frivilligt har givet afkald på atomvåben, anser det som sin forpligtelse at medvirke til en styrkelse af FN som det center, hvor mange kræfter mødes i et forsøg på at overvinde det nye årtusinds globale udfordringer. UP.

30.04.04. Ukraine kan ikke få olie til "Odesa-Brody"-olieledningen

Præsident Leonid Kutjma siger, at vice-premierminister Andrij Kljujev er ansvarlig for ibrugtagningen af olieledningen "Oesa-Brody". Da han under en pressekonference forleden dag i Kiev blev spurgt om, hvornår olieledningen "Odesa-Brody" blive taget i brug, sagde Kutjma: "Det spørgsmål skal I stille til Kljujev. Han er den hovedansvarlige i regeringen". Kutjma mindede om, at regeringen havde lovet, at "Odesa-Brody" - olieledningen ville være fyldt op i april, men har ikke overholdt løftet. "Jeg er ligeglad med, om den bliver fyldt op, men jeg er interesseret i, at der strømmer olie igennem den, og at den giver overskud".

Ifølge Kutjma bremses ibrugtagningen af "Odesa-Brody" pga. fraværet af den kazakhiske olie. "Kazakhstans præsident, Nazarbajev svarede, da han blev bedt om "at give os olie": "Det skal I ikke bede mig om, men tage til Novorossijsk, hvor de sælger olien, hvis det ellers lykkes jer at købe noget". Men som I ved, så er alle kontrakterne for i år for længst sluttet", sagde Kutjma. Han forklarede, at "brushoveder" havde garanteret ham, at man ville fylde "Odesa-Brody" op med udelukkende kazakhisk teknisk olie. Ifølge Kutjma er det ikke noget problem: "Nazarbajev sagde til mig: jeg kan ikke sige nej til dig, så jeg skal nok skrabe et par millioner sammen".

"Men hvad skal vi så gøre bagefter?, spurgte Kutjma. "Jeg har fået forelagt beregninger, som viste, at hvis vi valgte den løsning (at fylde op med kazakhisk teknisk olie), så ville hele vores olieledningssystem være underskudsgivende, også selvom der var olie", sagde Kutjma.

Kutjma foreslog endda journalisterne at besøge Azerbajdzhan og Kazakhstan for at finde olie til "Odesa-Brody". "Jeg skal nok give jer et fly, så I kan flyve til Baku og til Astana, snakke med journalisterne og komme hjem med en kontrakt", sagde Kutjma. Hvis Ukraine ifølge ham siger nej til den sydgående udnyttelse af olieledningen, så vil Rusland opføre alternative veje til transport af olie: "Hvis vi rynker på næsen, så vil vi blive forbigået, og disse rør vil kunne sendes til metalskrot". Kutjma er heller ikke enig i, at problemerne i Bosporus-strædet og Dardanellerne, hvor Tyrkiet af økologiske grunde har begrænset gennemsejlingen, vil kunne forhindre en sydgående brug af "Odesa-Brody".

"Tyrkiet vil aldrig lukke denne kanal, fordi olien sejles til Europa", sagde Kutjma. "Det er det samme som, hvis en eller anden gik fra forstanden og besluttede, at nu skulle Ukraine lukke alle sine gasledninger! Det er jo nonsens, fordi dagen efter ville Ukraine blive besat og beslutningen blive omstødt, fordi der var tale om Europas sikkerhed", sammenlignede Kutjma.

Kutjma forklarede, at Polen selv bruger den ene af sine olieledninger i sydgående retning: "For at umuliggøre afhængighed af Rusland byggede Polen en terminal i Gdansk og en ledning til Plock. Siden 1999 har denne ledning arbejdet i sydgående retning. I dag udgør den russiske olie 92% af al Polens olieforsyning. Fordi den er billigst!". "Hvorfor tager polakkerne vare på deres nationale interesser, og hvorfor gør vi det ikke!?", fortørnedes Kutjma.

Men adspurgt om, hvorfor Kutjma ikke selv vil træffe en beslutning om en reversudnyttelse af "Odesa-Brody", svarede han: "De kan ikke finde ud af at læse forfatningen. Jeg er ikke leder af den udøvende magt, jeg er statens overhoved". "Mit synspunkt er, at olieledningen bør arbejde til gavn for Ukraines økonomi. Jeg afviser det politiske. Hvis nogen vil lave storpolitik, så dem om det. Det gider jeg ikke mere.", tilføjede han. Samtidig afviste Kutjma påstanden om, at udnyttelsen af
olieledningen "Odesa-Brody" i den nordvestlige retning er urentabel. "Jeg har ikke sagt, at det er et urentabelt projekt, jeg har spurgt: Hvor er olien?". UP.

30.04.04. Jusjtjenko giver Kutjma skylden for manglende EU-medlemskab

Lederen af "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko, appellerer til lederne af EU-landene om ikke at opfatte "Kutjma-Janukovytjs regimets seneste tiltag, som støder Ukraine fra Europa", som grundlag for den endegyldige afgørelse om Ukraines indtræden i EU, oplyser "Vores Ukraines" pressetjeneste i en erklæring.

Jusjtjenko fremhæver, at Den europæiske Union den 1. maj 2004 vil nå Ukraines grænser og, at det ikke kun er Ukraines tidligere naboer indenfor den socialistiske lejr, som Polen, Slovakiet, Slovenien, Ungarn og Tjekkiet, som bliver medlemmer er EU, men også tre tidligere sovjetrepublikker - Letland, Litauen og Estland.

"Netop tilstedeværelsen af de baltiske lande blandt EU's nye medlemmer vidner med al ønskelig tydelighed om, at Ukraine i dag også kunne have været i Europa sammen med dem. For i starten af 90'erne indledte vi vores selvstændige veje på nogenlunde lige startvilkår. Men indtil videre er vi nødt til blot at være vidner til festen i nabogaden", påpeger Jusjtjenko. Ifølge ham er fraværet af Ukraine ikke alene blandt de nye medlemmer af EU, men også blandt kandidaterne til en indtræden i et overskueligt perspektiv, en "dom over det regime, som leder landet siden 1994. Det er det mest sigende resultat af Leonid Kutjmas 10 år lange præsidentskab".

"I løbet af hele denne epoke af mistede muligheder har regimet eftertrykkeligt ødelagt den europæiske retning i udenrigspolitikken. I stedet har man gjort alt muligt og umuligt for at regimets indenrigspolitik skulle blive en himmelråbende udfordring til det europæiske samkvem og være i strid med de vigtigste europæiske værdier", betonede Jusjtjenko.

"Alene det forhold, at den uhørte valgsvindel under borgmestervalget i Mukatjevo fandt sted lige inden NATO's generalsekretær og Hollands premierminister kom til landet i sin egenskab af kommende EU-formand, giver anledning til mistanke om, at der i statens øverste ledelse åbenlyst findes en gruppe, hvis mål er at umuliggøre selv det mindste fremskridt i spørgsmålet om Ukraines eurointegration", fremhæver lederen af "Vores Ukraine".

"Mens Kutjma-Janukovytjs regime indtil for nylig i det mindste i ord tilkendegav, at de søgte mod Europa, så kommer man nu med erklæringer, som vidner om, at Ukraine selv i ord fraskriver sig eurointegrationskursen", fremhæver Jusjtjenko. På anden vis kan man ifølge ham ikke forstå Leonid Kutjmas erklæring om det uhensigtsmæssige i en forhastet integration i EU og forsøget på at kompensere det med Det fælles økonomiske rum.

"EEP-projektet grundlag er en god ide, som ingen er imod og som vi konsekvent støtter; nemlig ideen om en styrkelse af det økonomiske samarbejde med Rusland. Men indholdet af den konkrete aftale er politisk-populistisk og et for Ukraine økonomisk ufordelagtigt projekt, samt en politisk bestikkelse med henblik på at få naboens støtte ved præsidentvalget", fremhæver Jusjtjenko.

Samtidig betoner han, at Ukraine pga. den "uretfærdige" beslutningsmekanisme, som er indbygget i aftalen, er frataget muligheden for at forfægte sine egne interesser, mens den ukrainske vareproducent, og dermed også arbejder, "er havnet i ulige konkurrencevilkår".

Jusjtjenko minder også om, at Kutjma, da han for et år siden blev formand for SNG-statsoverhovedernes råd, betegnede som sine hovedopgave at skabe en frihandelszone indenfor hele SNG's områder, men ifølge "Vores Ukraines" leder er der ingen fremskridt i den retning. "Regimet er med andre ord snublet i sin multivektor politik. Som følge heraf skærer man tænder af Ukraine både i Øst og i Vest. Landet er havnet i den situation, der kendetegner en person, som prøver på at sidde på to stole samtidig", påpeger Jusjtjenko. Samtidig mener han, at det er forkert at betragte det, som i dag sker i Ukraine, som afslutningen på Ukraines europæiske perspektiver. Det er blot afslutningen på Kutjma-Janukovytjs regime. Mens Ukraines integrationsproces først lige er begyndt". Jusjtjenko er overbevist om, at de demokratiske kræfter vil vinde valget. 

"Ukraines orientering mod Europa i udenrigspolitikken og opnåelsen af europæiske standarder i selve Ukraine bliver alfa og omega i den nye præsidents virke. Jeg er overbevist om, at Ukraine allerede efter nogle års intensivt arbejde vil have opnået et betydeligt fremskridt og fået klare og entydige signaler fra Eurounionens side om dens parathed til relativt snart at se Ukraine som et fuldgyldigt medlem af de europæiske folks familie", fremhævede Jusjtjenko.

Lederen af "Vores Ukraine" lover, at hans politiske bevægelse i løbet af få måneder vil foreslå offentligheden en klar plan for Ukraines eurointegration, som en gruppe fagfolk har arbejdet på siden starten af året. 

"Jeg appellerer til lederne af EU-landene om ikke at opfatte "Kutjma-Janukovytjs regimets seneste tiltag, som støder Ukraine fra Europa", som grundlag for den endegyldige afgørelse. Dette regime vil meget snart indtage den ikke særlig gode placering i ukrainsk historie, som det har fortjent. Jeg er overbevist om, at Ukraines folk vil vælge en præsident, der vil bevæge Ukraine mod Europa ikke i ord, men i handling", betoner Jusjtjenko.