13.02.04. "Vores Ukraine" frygter, at styret vil indføre undtagelsestilstand

13.02.04. Kutjma forsikrer, at præsidentvalget bliver demokratisk og transperent

13.02.04. "Vores Ukraine" gør 100.000 observatører klar til parallel stemmeoptælling

13.02.04. The Wall Street Journal Europe om det forestående præsidentvalg i Ukraine

13.02.04. Lytvyn mødtes med Danmarks Ukraine-ambassadør

13.02.04. USA tror ikke på oplysningerne om, at Al-Qaeda købte en "beskidt bombe"

13.02.04. USA: Vestlige ambassadører vil se et gennemskueligt valg i 2004

13.02.04. "Al Hayat": USA vidste, at Al Qaeda havde købt atomvåbenteknologi

12.02.04. Interview med Hanne Severinsen, Ukraine-rapporteur ved PACE

12.02.04. Læsere nægtes fornyelse af deres abonnement på oppositionsavis

12.02.04. 59,5% af ukrainerne vil gerne ind i EU

11.02.04. Forsvundet Putin-modstander holdt ferie i Kiev (eng.)

11.02.04. Moroz mener, at direkte valg er en sejr for oppositionen og PACE

11.02.04. Europarådets Resolution 1364 (2004) [1] om Ukraine (eng.) 

11.02.04. USA opfordrer Ukraine til destruktion af motorer til strategiske kernevåben

10.02.04. Ukraine afviser at have solgt A-våben til "Al Qaeda"

10.02.04. Kutjmas repræsentant vil gøre valgkampen kortere

10.02.04. Avisen Al-Hiyat: "Al Qaeda" købte atomvåben hos ukrainske videnskabsfolk

09.02.04. Kommunisterne udnytter øget indflydelse til antivestlig propaganda (eng.)

09.02.04. Kutjmas repræsentant: Afstemningen den 3.2 legitimerer afstemningen den 24.12

07.02.04. Kutjma kritiserer PACE for manglende forståelse

07.02.04. Jusjtjenko står til klar sejr ved præsidentvalget

07.02.04. Ukraine er fortsat den største modtager af amerikansk støtte i SNG

06.02.04. Ukraine fast besluttet på at transportere olie til Polen gennem Odesa-Brody

06.02.04. Havrysh siger, at han ligger inde med kopier af afstemningslisten

06.02.04. Tymoshenko foreslår at opstille fælleskandidat med "Vores Ukraine"

05.02.04. Ukraine ratificerer Kyoto-protokollen

04.02.04. Lytvyn vil gerne samarbejde med PACE's repræsentant

04.02.04. Moroz forklarer sin handlemåde med hensynet til den politiske reform

04.02.04. Jusjtjenko kritiserer socialisternes holdning under den ekstraordinære session

04.02.04. Jusjtjenko frygter, at flertallet vil overdrage magten til Janukovytj

04.02.04. På en ekstraordinær session har flertallet og SPU stemt for direkte præsidentvalg

03.02.04. Fortsat dødvande i parlamentet. Forhandlingerne fortsætter i morgen

03.02.04. Flertalsfraktionerne bøjer sig for presset fra USA og Europa

03.02.04. Kutjma parat til at indgå kompromis med oppositionen

03.02.04. USA er også imod forfatningsreformen i Ukraine

03.02.04. Kutjma har ikke tænkt sig at stille op til præsidentvalget

02.02.04. Kutjmas repræsentant opfatter Europarådets resolution som et ultimatum

02.02.04. Ukrainian World Congress seeks Medvedchuk's dismissal

02.02.04. Ukrainian World Congress seeks Medvedchuk's dismissal

Following up on the VIII UWC Congress venue fiasco, the UWC wrote to Chief of Presidential Administration Viktor Medvedchuk requesting an explanation, inasmuch as the original Congress site is within his jurisdiction. Having failed to receive even the courtesy of a reply, the Executive Board in December 2003 decided to wait an additional thirty days for a response, and failing that, to request that President Kuchma dismiss his chief of staff. The UWC's argumentation is as follows: the UWC entered into a binding contract with the Ukrainian Home to hold its VIII Congress from August 19-21, 2003 and made the requisite deposit; two weeks prior to the event the UWC was notified that the Ukrainian Home rescinds the contract because of imminent renovations; the Ukrainian Home falls within the jurisdiction of the Presidential Administration; throughout the ordeal the UWC intervened with representatives of the Pre! sidential Administration insisting on contractual obligations; the UWC was compelled to contract for alternate accommodations; these events were followed up with a demand for an explanation from Chief of Presidential Administration Medvedchuk; there has been no response. The UWC's formal request for Medvedchuk's dismissal was forwarded to the President on January 5, 2004.

02.02.04. Kutjmas repræsentant opfatter Europarådets resolution som et ultimatum

Ukraines præsidents permanente repræsentant i parlamentet, Oleksandr Zadorozhnij, betegner PACE's fremgangsmåde som et ultimativt krav om, "at Viktor Jusjtjenko allerede bliver præsident i dag". Sådan kommenterede han Europarådets parlamentariske forsamlings beslutning som vedtaget i torsdags, oplyser UNIAN. Parlamentsmedlemmet mener, at PACE har bevist, at den er rede til at garantere os et fredfyldt liv og mellemfolkelig dialog, men kun hvis Jusjtjenko bliver præsident. "Når formanden for PACE's monitoreringskomite siger, at vi vil fortsætte monitoreringen frem til præsidentvalget. Hvis I vælger Jusjtjenko, vil er ikke længere være nogen monitorering", - sagde Zadorozhnij.

Ifølge Zadorozhnij "bliver vi stillet overfor et ultimatum: enten skal Jusjtjenko være landets præsident allerede nu, eller også vil vi behandle det ukrainske spørgsmål og indføre sanktioner, indtil I giver os ret i, at Jusjtjenko er jeres præsident". Ukraines præsidents permanente repræsentant i parlamentet anser PACE's resolution for at være fuldstændig absurd og i strid med såvel et faktisk som et juridisk indhold. Ifølge ham er resolutionens bestemmelser nedskrevet af "to sindssyge damer, der overhovedet ikke har nogen forestilling om, hvad der foregår i Ukraine".

Zadorozhnij sagde også, at de 46 deputerede fra PACE, som stemte for den pågældende resolution, ikke afspejler hele PACE's holdning. "Og fru Wohlwend, som arbejder i et absolutistisk monarki, mener, at hun har ret til at belære os", - fremhævede Zadorozhnij. UP.

03.02.04. Kutjma har ikke tænkt sig at stille op til præsidentvalget

Præsident Leonid Kutjma har erklæret, at han ikke vil stille op til præsidentvalget. Udtalelses faldt i et interview med programmet "Epicentrum" på den landsdækkende Tv-kanal "1+1". "Jeg har allerede mere end én gang svaret på det spørgsmål, at jeg ikke vil. Derfor, kære venner, må I slås om det", - sagde Kutjma.

Kutjma fremhævede, at "der er ganske vist en beslutning truffet af forfatningsdomstolen [som giver ham lov til at genopstille til næste præsidentvalg]". "Men det er mig, der bestemmer om jeg vil", - sagde han. "Alle venter, at jeg skal udpege en efterfølger. Men Ukraine er ikke Rusland", - tilføjede han. Desuden sagde Kutjma, at "Viktor Janukovytj vil gøre et god og nyttig indsats på denne post [som premierminister] frem til oktober [2004], og alt det andet afhænger af Gud og ikke af ham selv". Kutjma fremhævede, at regeringen ikke ville have opnået så positive økonomiske resultater, hvis ikke den havde baseret sig på parlamentsflertallets opbakning. Og det er endnu et argument til fordel for en politisk reform. UP.

03.02.04. USA er også imod forfatningsreformen i Ukraine

USA's ambassadør i Ukraine, John Herbst, synes, at den politiske reform i Ukraine ikke gennemføres til folkets bedste. Det sagde han i et interview i lørdags i programmet "Vindue til Amerika", som bliver sendt i ukrainsk Tv-1 (UT-1).

Herbst understregede, at forfatningsændringer er ethvert lands interne anliggende. Samtidig brugte han som et eksempel sit eget land, idet han påpegede, at der i løbet af de 250 år Grundloven har eksisteret i USA er blevet indført lidt over 30 forfatningsændringer. Ambassadøren fremhævede, at forfatningsændringerne skal ske med støtte fra alle de politiske kræfter i staten, men i Ukraine er faktisk hele oppositionen imod.

Ambassadøren stillede også spørgsmålstegn ved, hvorfor den politiske reform bliver gennemført 9 måneder inden præsidentvalget. Det forekommer ham uforståeligt, hvorfor man diskuterer spørgsmålet om at flytte valget af præsidenten til parlamentet, når meningsmålingerne viser, at over 80% af ukrainerne gerne selv vil vælge deres præsident. Herbst understregede, at alle disse spørgsmål leder tanken hen på, at reformen gennemføres ikke så meget for folkets skyld som ud fra enkelte partiers snævre interesser. UNIAN. UP.

03.02.04. Kutjma parat til at indgå kompromis med oppositionen

Præsident Leonid Kutjma vil ikke udelukke rundbordsforhandlinger med oppositionen omkring gennemførelsen af den politiske reform. Da han fik stillet spørgsmålet i Tv-programmet "Epicentrum" om det var muligt at afholde rundbordsforhandlinger mellem styret og oppositionen med deltagelse af Kutjma, sagde han: "Alt er muligt i vores land".

"Hvis der er en eller anden krise, så ligger den i parlamentet. Og det er parlamentet, som skal løse den. Hvis jeg på nogen måde kan hjælpe med at nå et kompromis, så er jeg parat", - tilføjede han. "Jeg har aldrig afvist at opnå et kompromis. Lad mig blot høre hvornår og hvordan [det skal ske]", - sagde Kutjma og advarede: "Men [det skal ske] på en sådan måde, at de som kræver hjælp, ikke beskylder mig for at blande mig i parlamentets arbejde".

"Kompromiset med oppositionen er nødvendig. Det er en integreret del af en civiliseret politisk proces og normal parlamentarisk praksis. Derfor bør den deltage i forfatningsreformen", - sagde han. Ifølge Kutjma er den parlamentariske konflikt brudt ud "omkring spørgsmål, som ikke er de vigtigste". "De vigtigste bestemmelser i den politiske reform, herunder de som er indeholdt i lovforslag 4105, bliver faktisk støttet af alle parlamentets partier". "Så nu er der kun tilbage at finde ud af, hvordan præsidenten skal vælges. Min holdning er velkendt. I mit lovforslag opererede man med et direkte valg af statens overhoved. Derfor er det absolut realistisk at opnå en aftale, hvis ønsket er tilstede", - sagde Kutjma

"Men man får det indtryk, at oppositionens ledere mener, at hvis deres parti ikke har magten, så er det ikke længere et parti men en folkedanseransamle", - langede han ud efter oppositionen. "Oppositionen handler ud fra princippet, at jo værre tingene er, jo bedre er det, og den bringer ikke alene sig selv men også staten i miskredit. Og det sker alt sammen fordi, oppositionen ikke kan forstå den simple sandhed: oppositionen er et mindretal, som ikke kan diktere flertallet sin vilje", - tilføjede han. Kutjma præsenterede oppositionens logik, som blokerer for den politiske reform: "De vil da blæse på demokratiseringen og vejen ind i Europa, når det først er deres præsident, som står i spidsen".

Som bekendt opererer det præliminært godkendte forfatningsændringslovforslag nr. 4105, også kendt som Medvedtjuks og Symonenkos lovforslag, med, at præsidenten skal vælges af Verkhovna Rada fra 2006. Det er den vigtigste anstødssten i oppositionens kritik. UP.

03.02.04. Flertalsfraktionerne bøjer sig for presset fra USA og Europa

Lederne af parlamentets flertal har på et møde med præsident Leonid Kutjma aftalt at fravige kravet om, at præsidenten skal vælges i parlamentet. Det oplyste Kutjmas permanente repræsentant i parlamentet, Oleksandr Zadorozhnji. "Vi har indgået en endnu ikke formaliseret aftale om, at vi bibeholder den eksisterende formulering i forfatningen for så vidt angår valget af præsidenten", - sagde han. "Det vil sige, at §§ 103 og 85 forbliver uændret", - tilføjede han. 

Endvidere fortalte Zadorozhnij, at man havde drøftet Venedig-kommissionens anbefalinger, som betegner det som uacceptabelt, at dommernes valgperiode bliver begrænset til 10 år, at man fastholder anklagemyndighedens funktion som overvågningsinstans samt det "imperative mandat". Præsidenten sagde, at han gik ind for, at dette var et rent parlamentarisk anliggende", - sagde han. Ifølge Zadorozhnji gik fraktionerne ind for valg af dommerne på livstid. Desuden sagde han, at "man har opnået fuld enighed om afstemningen om forholdstalsvalg, Pljustjs resolution om at afholde præsidentvalget den 31. oktober 2004 samt at afkorte valgkampens varighed til 120 dage". "Nu går opgaven ud på at få dette kompromis nedfældet på papir", - betonede han.

Zadorozhnij sagde, at man ikke havde drøftet spærregrænsen i forholdstalsvalgloven. Da han blev spurgt om, hvorvidt oppositionens havde krævet en omafstemning af beslutningen taget den 24. december, sagde Zadorozhnij: "Josip Vinskyj talte om nødvendigheden af en legitimering af denne beslutning. Ingen andre af mødedeltagerne tog spørgsmålet op". Desuden holdt flertallet ifølge Zadorozhnij bagefter et koordinationsmøde, som genvalgte Stepan Havrysh som flertallets koordinator. UP.

03.02.04. Fortsat dødvande i parlamentet. Forhandlingerne fortsætter i morgen

Lederne af det ukrainske parlaments fraktioner og grupper vil fortsætte deres koordinationsmøde tirsdag kl. 8.45. Pressesekretæren for den ukrainske parlamentsformand oplyste overfor journalisterne sent mandag, at beslutningen om at fortsætte forhandlingerne tirsdag morgen blev vedtaget i forbindelse med, at lederne af den oppositionelle trio fortsatte med deres interne konsultationer og med at afstemme deres holdning.

Mødet i koordinationsrådet startede mandag kl. 17.00 og man havde to pauser undervejs. Under den anden pause drøftede lederne af flertallets og oppositionens fraktioner spørgsmålet om muligheden for at holde en ekstraordinær parlamentssession om tirsdagen, som skulle bruges til at vedtage en beslutning om at fjerne de bestemmelser som vedrører måden præsidenten skal vælges på fra det præliminært godkendte forfatningsændringsforslag.

Repræsentanterne for parlamentsflertallet havde sagt, at de var parate til at støtte et sådant forslag. Samtidig med det nåede oppositionstrioen mandag aften ikke frem til en fælles holdning til dette spørgsmål. Interfaks-Ukrajina. UP.

04.02.04. På en ekstraordinær session har flertallet og SPU stemt for direkte præsidentvalg

Ukraines parlament Verkhovna Rada vedtog tirsdag en resolution, som fjerner det punkt i forfatningsændringslovforslag nr. 4105, som bestemmer, at præsidenten fremover skal vælges i parlamentet. 304 deputerede stemte for denne resolution inklusive KPU og SPU. Resolutionen indeholder også andre ændringsforslag, nemlig bevarelsen af bestemmelsen om, at dommere udnævnes på livstid.

Disse ændringer blev vedtaget på en ekstraordinær session i Verkhovna Rada, som blev indkaldt efter krav fra 150 deputerede. Efter åbningen af sessionen opstod der håndgemæng mellem repræsentanterne for oppositionen og flertallet. Parlamentsformand Volodymyr Lytvyn dirigerede sessionen fra sin plads i præsidiet og blev beskyttet af dusinvis af deputerede fra flertallet. Umiddelbart ved siden af Lytvyn stod medlemmer af SDPU (o) Nestor Shufrytj, Ihor Shurma og Anatolij Pysarenko samt medlem af "Arbejdets Ukraine" Ihor Sharov.

Oppositionen forsøgte at forhindre gennemførelsen af afstemningen, idet den prøvede på at rive mikrofonen ud af hænderne på Lytvyn; men flertallets repræsentanter skubbede dem væk. Valerij Asadtjev fra "Vores Ukraine" begrundede sin fraktions opførsel med, at Lytvyn ikke kunne indkalde til en ekstraordinær session om tirsdagen. "Ifølge forfatningen er det den ordinære og ikke den ekstraordinære session, der åbner den første tirsdag i februar og september. Der er tale om en direkte overtrædelse af lovgivningen", - sagde den deputerede.

Lytvyn erklærede, at den ordinære session ville begynde kl. 16.00 tirsdag. Samtidig med det meddelte Lytvyn, at der kl. 12.30 ville blive afholdt "et fællesmøde for de deputerede i parlamentet, som skulle tage stilling til den generelle situation i parlamentet". I en kommentar til oppositionens opførsel i tirsdags sagde Lytvyn, at den "havde demonstreret sit dyriske ansigt". UP.

04.02.04. Jusjtjenko frygter, at flertallet vil overdrage magten til Janukovytj

Parlamentsflertallet er slået ind på en formel "legalisering" af afstemningen den 24. december med det ene formål at overdrage præsidentens p.t. store beføjelser til premierministeren. Denne beslutning er vejen til en bevarelse af regimet", - kommenterede lederen af fraktionen "Vores Ukraine", Viktor Jusjtjenko det som skete under den ekstraordinære session, oplyser "Vores Ukraines" pressetjeneste. Han sagde også, at "i dag er flertallet på ny slået ind på en illegitim vej, når det forsøger at legalisere afstemningen den 24. december omkring forfatningsændringsforslagene. Flertallets holdning var følgende: hvis oppositionen ønsker det, så kan vi da sagtens behandle spørgsmålet om at udskille § 103 og forlængelsen af dommernes embedsperiode fra lovforslag nr. 4105 på en ekstraordinær session". Desuden føjede Jusjtjenko til, at "5. session blev i realiteten indledt lige efter midnat i dag. Med den fremgangsmåde, som flertallet lige har vist, kan man hver 3. dag ændre forfatningen vha. de ekstraordinære sessioners mekanisme".

Ifølge ham "med den succes kan det næste lovforslag, som igen vil blive stillet af Havrysh, være dokumentet omkring en forlængelse af det nuværende parlaments mandat". "Hvis man ikke overholder forfatningen i Ukraine, vil staten blive ramt af kaotiske tilstande", - fremhævede Jusjtjenko. "Det er farligt at gribe til sådanne metoder, fordi de vil kunne føre til civile konflikter. Bag en illegitim form kan der gemme sig et illegitimt indhold", - tilføjede han. Han henledte opmærksomheden på, at "flertallet gik i gang med en såkaldt "ekstraordinær session i Verkhovna Rada" samtidig med, at forfatningsdomstolen, EU og PACE er i gang med at undersøge det illegitime i beslutningen truffet den 24. december. "Medvedtjuk bør ikke styre parlamentet, og parlamentet bør ikke være et filial ikke så meget af præsidenten, som af hans administration", - fremhævede Jusjtjenko. UP.

Desuden understregede han, at "da Oleksandr Moroz i går gik til møde med Medvedtjuk, handlede han forkert". "Efter det møde samlede flertallet 20 ekstra stemmer til støtte for den såkaldte "politiske reform". Politiske partnere bør ikke handle på den måde. Således har Moroz med sine handlinger åbner sluserne for en forfølgelse af de folkedeputerede", - sagde Viktor Jusjtjenko. Lederen af "Vores Ukraine" oplyste, at han gerne vil komme med en meddelelse i parlamentet i dag kl. 16.00 for at informere om sin holdning til begivenhederne i parlamentet. UP.

04.02.04. Jusjtjenko kritiserer socialisternes holdning under den ekstraordinære session

Lederen af "Vores Ukraine" Viktor Jusjtjenko kritiserer Socialistpartiets fraktion for dens holdning i forbindelse med afstemningen på den ekstraordinære session. "Moroz' handlinger har banet vejen for en politisk forfølgelse af de folkedeputerede", - sagde Jusjtjenko. Ifølge ham har han set en liste over forretningsmænd blandt parlamentsmedlemmerne, som man vil tvinge til at stemme for den politiske reform ved hjælp af skattevæsnet.

Som bekendt blev der tirsdag formiddag afholdt en ekstraordinær session i parlamentet, hvor flertallet, KPU og SPU fjernede bestemmelsen om, at præsidenten skal vælges af Verkhovna Rada, fra forfatningsændringsforslaget.

Adspurgt om, hvorvidt der var opstået en splittelse i oppositionen svarede Jusjtjenko: "jeg kan ikke påstå, at der er en splittelse, men der er et stort spørgsmålstegn". Da Jusjtjenko blev spurgt om, hvorvidt det endnu var muligt at nå til en aftale med Moroz, sagde han: "Det vil tiden vise". Jusjtjenko forklarede, hvorfor "Vores Ukraine" om tirsdagen havde forsøgt at blokere Verkhovna Radas session - den resolution, som flertallet, SPU og KPU har vedtaget, medfører ændringer i "den illegitime resolution af den 24. december".

En af lederne af BJuT Oleksandr Turtjynov forklarede hans fraktions blokade af tribunen med, at to ud af tre krav ikke var blevet indfriet. Udover at udelade bestemmelsen om valg af præsidenten i Verkhovna Rada havde BJuT også insisteret på illegitimiteten af afstemningen den 24. december. Det tredje krav fra Tymoshenkos blok er, at forfatningsændringerne skal træde i kraft fra 2006. UP.

04.02.04. Moroz forklarer sin handlemåde med hensynet til den politiske reform

Socialistpariets leder Oleksandr Moroz forklarer sin afstemning på den ekstraordinære session i tirsdags med, at det var den eneste måde man kunne tage del i den politiske reform på. "Vi har givet udtryk for vores holdning mange gange: forfatningsændringerne må nødvendigvis finde sted inden valgets begyndelse. En ikke-afstemning i dag havde betydet, at vi ikke ville have kunnet deltage i denne proces", - sagde Moroz.

Som bekendt blev der tirsdag formiddag afholdt en ekstraordinær session i parlamentet, hvor flertallet, KPU og SPU udelod bestemmelsen om, at præsidenten skal vælges af Verkhovna Rada fra forfatningsændringsforslaget. Moroz betegnede Socialistpartiets handlinger som "en rigtig handling, som åbner mulighed for realitetsdrøftelser af forfatningsændringerne". "Og vi vil så forsvare de bestemmelser, som vi går ind for, under den punktvise behandling", - tilføjede han. Moroz sagde, at "der er et men; nemlig at den administrative ressource vil overgå fra præsidenten til regeringen (Ministerkabinettet, red.)". "Men regeringen vil kontrolleres af 450 deputerede", - tilføjede han.

I en kommentar til SPU's holdning om tirsdagen sagde Moroz: "Det gjaldt om at udnytte det momentum, hvor flertallet kan stemme sådan, som samfundet kræver det". "Havde vi ladet stå til, ville der ikke være kommet nogen reform", - sagde Moroz. Socialistpartiets leder bekræftede, at han mandag havde et møde med præsidentens stabschef Viktor Medvedtjuk - "for at forsikre mig om, at flertallet ville stemme for at udelade bestemmelsen  om valg af præsidenten i Verkhovna Rada". Moroz påpegede, at den eneste mulighed for at afholde en ekstraordinær session var tirsdag formiddag - eftersom man om eftermiddagen var nødt til at indlede den ordinære session.

Da han blev bedt om at kommentere forholdet til "Vores Ukraine" og BJuT, sagde han, at de er "nøgterne og arbejdsmæssige". "Vores Ukraine" og BJuT fastholder deres syn på sagen. Jusjtjenko og Tymoshenko siger, at man først bør vælge præsidenten, og dernæst gennemføre reformen", - fremhævede Moroz. "Men den internationale erfaring viser, at det ikke kan lade sig gøre. Den præsident, som går til valg med løfter, afgiver dem med udgangspunkt i de eksisterende beføjelser", - forklarede han. Tre deputerede fra SPU; nemlig Lutsenko, Karnaukh og Bokyj deltog ikke i afstemningen på den ekstraordinære session. UP.

04.02.04. Lytvyn vil gerne samarbejde med PACE's repræsentant

Verkhovna Radas formand, Volodymyr Lytvyn, lover at samarbejde med Europarådets særlige repræsentant i Ukraine, som Europarådets parlamentariske forsamling skal udpege. "Hvordan jeg forholder mig til den særlige repræsentant? Som til noget givet, der skal samarbejdes med", - sagde Lytvyn på en pressekonference tirsdag om formuleringerne under de høringer om den politiske krise i Ukraine, som PACE for nylig har afholdt. Lytvyn sagde, at "der er visse elementer af en parlamentarisk og en politisk konstitutionel krise". "Vi har at gøre med en krise for selve systemet, hvor demokratiet under indtryk af førerne udvikler sig til et pøbelvælde".

"I et diktatur ville der ikke være nogen krise. Kriser forekommer i demokratiske samfund", - tilføjede Lytvyn. Endvidere sagde han, at høringen af det ukrainske spørgsmål i PACE ikke var forårsaget af begivenhederne i parlamentet, men forfatningsdomstolens beslutning om Leonid Kutjmas ret til at genopstille til præsidentvalget. "Det er ikke noget man siger offentligt, men i realiteten forholder det sig sådan", - tilføjede han.

Hans kommentar til PACE's resolution var, at der er tale om "en vis barometer for de europæiske holdninger til Ukraine". Verkhovna Rada skal "afstemme sine beslutninger [omkring forfatningsreformen] med PACE's anbefalinger", - sagde Lytvyn UP.

05.02.04. Ukraine ratificerer Kyoto-protokollen

Ukraines parlament ratificerede i går Kyoto-protokollen, som er en international aftale, der skal forhindre en miljøkatastrofe på Jorden. 242 deputerede stemte "for" ratificeringen af Kyoto-protokollen. Ved at tiltræde dokumentet, som juridisk binder de lande som har underskrevet det til at begrænse udledningen af drivhusgasser i atmosfæren, har Ukraine påtaget sig den forpligtelse at begrænse og nedskære disse udledninger. Aftaleparterne, som Ukraine nu er blevet en af, forpligter sig til at gennemføre tiltag, som tager sigte på at minimere de uheldige klimaeffekter, indvirkningen på den internationale handel, sociale, miljømæssige og økonomiske forpligtelser for andre parter.

Parterne har endvidere forpligtet sig til at sikre, at den menneskeskabte udledning af drivhusgasser målt i kuldioxid ikke skal overstige de tilladte mængder, som er fastsat med udgangspunkt i de pålagte forpligtelser. Ifølge Kyoto-protokollen bærer et land, som har tilsluttet sig aftalen og ikke nået de fastsatte mål i forhold til en reduktion af udslippet, ansvaret for den manglende opfyldelse. 

Da miljøminister Serhij Poljakov fremlagde lovforslaget "Om ratificeringen af Kyoto-protokollen indenfor FN's rammekonvention om klimaændringer" i parlamentet, sagde han, at Ukraine har fået fastsat et niveau for udledningen af kulstof i atmosfæren, som svarer til 1990. Eftersom omfanget af industriel forurening i Ukraine er faldet betydeligt siden da, har Ukraine ifølge ham fået en mulighed for at realisere sine overskydende kvoter.

"Vi kan tiltrække indtil 1,5 mia. dollars i investeringer", - fremhævede Poljakov. Han sagde, at hvis man indskyder midlerne i en modernisering af produktionen, så vil Ukraine kunne sikre sig mulighederne for en bæredygtig udvikling.

Samtidig udtalte de deputerede Jurij Karmazin, Nikolaj Rud'kovskyj og Andrij Shkil sig imod ratificeringen af Kyoto-protokollen. Efter deres mening pålægger protokollen begrænsninger i muligheden for en vækst i BNP, herunder industriproduktionen. De udtrykte en bekymring for, at protokollen opererer med indførelsen af sanktioner i tilfælde af manglende efterlevelse af aftalen.

Kyoto-protokollen blev højtideligt underskrevet af industrilandene tilbage i 1997, men er aldrig trådt i kraft. Indholdet af denne internationale aftale betyder, at den først kan træde i kraft, når Rusland - som hidtil har nægtet at tiltræde aftalen - ratificerer den.

I slutningen af sidste år meddelte en højtstående kilde i Kreml, at Rusland har brug for investeringer i størrelsesordenen mellem 5 og 10 mia. dollars årligt for at kunne leve op til sine forpligtelser i aftalen.

USA har indtil videre heller ikke ratificeret Kyoto-protokollen. Ukrajinski Novyny, LIGABiznesInform, Korrespondent.net.

06.02.04. Tymoshenko foreslår at opstille fælleskandidat med "Vores Ukraine"

Lederen af BJuT (Julia Tymoshenkos Blok) Julia Tymoshenko udtaler, at det er nødvendigt at genskabe den oppositionelle trio bestående af "Vores Ukraine", BJuT og SPU for at sikre en sejr ved præsidentvalget.

"Trioen er nødvendig for at vinde præsidentvalget allerede i første runde", - sagde Tymoshenko på en pressekonference i Kiev. "Jeg vil til det sidste kæmpe for de deputerede og partier, som flertallet med vold og magt har fravristet os", - tilføjede hun. Samtidig sagde Tymoshenko, at hun "ikke kan garantere", at SPU vender tilbage. "Socialistpartiets tilbagevenden kan sikres under den endelige afstemning omkring forfatningsændringerne", - antog Tymoshenko. Endvidere sagde hun, at hvis SPU ikke stemmer for den politiske reform, så vil den gå i vasken. Hun reagerede på journalisternes skeptiske kommentarer med at sige: "I så måske helst, at jeg sagde, at nederlaget lå i vores lomme?! Jeg vil sige sammensværgelsen, men hvis det lykkes at få kommunisterne tilbage, det vil jeg også kæmpe for".

Samtidig sagde Tymoshenko, at hvis det ikke lykkes at få SPU tilbage i folden", så vil BJuT og "Vores Ukraine" opstille deres egen fælleskandidat. I en kommentar til Viktor Jusjtjenkos skarpe udfald mod Oleksandr Moroz sagde Tymoshenko, at "et skænderi er ikke det bedste ord til at give en karakteristik af relationerne indenfor politik".

Adspurgt om hun gav socialisten Mykola Rudkovskyj ret i, hans prognose om at oppositionens fraktioner vil blive fordoblet efter den politiske reform, påpegede Tymoshenko: "Han havde brug for at retfærdiggøre SPU's handlinger på en eller anden måde. Mykola Rudkovskyj og hans lige er blevet udnyttet. Jeg vil tro, at han ikke er dummere end ham og ville ikke være begyndt på den politiske reform, hvis [han havde regnet med at] den ville føre til det resultat". UP.

06.02.04. Havrysh siger, at han ligger inde med kopier af afstemningslisten fra den 24. december

Parlamentsflertallets koordinator Stepan Havrysh siger i en interview med Public Radio onsdag, at han er parat til at udlevere listerne over de deputerede, som den 24. december 2003 stemte for forfatningsændringslovforslaget nr. 4105, såfremt forfatningsdomstolen vil begære den udleveret.

Adspurgt om, hvorfor han ikke havde gjort det på begæring af PACE's referenter, svarede Havrysh, at de ikke havde bedt ham om det. "Jeg foreslog virkelig Severinsen, at listerne befinder sig i min varetægt, og at jeg er parat til at udlevere dem. Men madame Severinsen og Wohlwend udviste ingen interesse. Hvis de havde udvist en interesse, så ville jeg have kunnet overdrage listerne i realiteten - OK, ikke listerne, ikke originalerne, men kopierne - de er hos mig", - sagde flertallets koordinator. Havrysh påpegede, at når listerne ikke bliver offentliggjort, så skyldes det, at man vil undgå "yderligere spekulationer" omkring begivenhederne den 24. december. Samtidig fremhævede han, at flertallet er parat til at stille listerne til rådighed "efter krav fra forfatningsdomstolen, når de har brug for at stille spørgsmål, som hænger sammen med afstemningsproceduren på baggrund af to forespørgsler fra grupper af folkedeputerede".

"Hvorfor gør vi det ikke frivilligt? Fordi at spørgsmålet om afstemningen den 24. december ikke blev løst i en kontekst af forberedelse af en afstemning i listeform. Det er os, der traf beslutningen efter at vi var begyndt at stemme og det gik op for os, at man ville bruge spekulationer, forskellige rygter samt forskellige systemer indenfor den politiske kamp netop mod os, hvis vi ikke har sådan en sikkerhed", - sagde Havrysh. "Jeg vil tro, at man på ethvert tidspunkt vil kunne træffe beslutningen, og så vil disse lister blive trykt, fremvist og overdraget til forfatningsdomstolen. Men i dag har jeg i et brev til folkedeputeret Asadtjev svaret, at vi er parat til den dag i morgen at overdrage disse lister til forfatningsdomstolen på begæring af netop de folkedeputerede, som har indbragt sagen for forfatningsdomstolen, som vil blive taget op af forfatningsdomstolen", - tilføjede han.

Havrysh er ikke enig i oppositionens beskyldninger om, at der ikke på tidspunktet for afstemningen var 276 folkedeputerede tilstede i salen. "Vi har nogle videorækker og flere af parlamentets egne kameraer har optaget denne afstemning. Og det er meget let at tælle, hvem der stemte og hvordan. Hvorfor tæller man så ikke? Fordi det er klart, at vi var langt flere end 226, muligvis 290 eller 276, hvis vi havde underskrevet, men hver eneste deputerede gjorde det frivilligt", - sagde Havrysh.

"Ikke et eneste af medlemmer af parlamentsflertallet eller vores partnere har sagt noget om, at han ikke havde stemt, men blev skrevet ind som én, der havde stemt. I min gruppe var der en deputeret, som skrev på listen, at han afstod fra at stemme, og det er demokratisk", - tilføjede han. UP.

06.02.04. Ukraine fast besluttet på at transportere olie til Polen gennem Odesa-Brody

Ukraine vil se på muligheden for en forøgelse af omfanget af det russiske selskab TNK-BP's olietransport gennem sit territorium, hvis det bliver nødvendigt, men det vil under ingen omstændigheder ske på bekostning af en reversudnyttelse af olierørledning Odesa-Brody. Som Ukraines premierminister Viktor Janukovytj oplyste overfor journalister under sin rejse til Tjerkasy-regionen, er der en mulighed for at forøge transporten af olie ad de olieledninger, som løber langs med Dnepr-floden, i en størrelsesorden af 6 mill. tons.

"Hvis de udnytter disse muligheder og forøger transporten til Dnepr-olietransportruten og der endnu kommer tilbud, så vil dette spørgsmål blive drøftet. Men hvad angår udnyttelsen af olieledningen Odesa-Brody - så er den beslutning truffet, og også TNK-BP vil have mulighed for at transportere sin olie til Europa ad denne rute", - sagde premierministeren. Hvis man ifølge ham lægger Dnepr-olietransportrutens muligheder sammen med Odesa-Brody, så vil Ukraine både forøge omfanget og effektiviteten af olietransporten.

Som det tidligere er blevet oplyst med henvisning til præsidenten for Handelshuset "TNK-Ukrajina" Oleksandr Gorodetskij, agter TNK-BP efter Ukraines regerings beslutning om, at olieledningen Odesa-Brody skal bruges i europæisk retning også fremdeles at overbevise Ukraine om det hensigtsmæssige i en reversudnyttelse af olieledningen, og det vil blandt andet ske indenfor rammerne af den arbejdsgruppe, som skal nedsættes i henhold til regeringsbeslutning af den 4. februar. Ifølge ham er selskabet som tidligere overbevist om, at reversmodellen på kort sigt er den mest hensigtsmæssige udnyttelse af olieledningen.

I den forbindelse fremhævede Gorodetskij, at TNK-BP er enig med den amerikanske ekspert Energy Solutions LLC i, at en midlertidig reversudnyttelse er hensigtsmæssig på kort sigt (ca. 3 år frem i tiden), mens det på lang sigt (tidligst om 5-10 år) vil være hensigtsmæssigt at transportere den kaspiske olie til Europa (Polen, red.), når man har færdiggjort forlængelsen af olieledningen til den polske by Plock.

Ukraines regering vedtog onsdag den 4. februar at bruge olieledningen Odesa-Brody til transport i en direkte (vestgående, red.) retning. Indenfor rammerne af denne beslutning vil regeringen nedsætte en arbejdsgruppe, der sammen med olieselskaberne vil arbejde med spørgsmålet om en fælles udnyttelse af olieledningen. Interfaks-Ukrajina. UP.

07.02.04. Ukraine er fortsat den største modtager af amerikansk støtte i SNG

Bush-regeringens budgetforslag for 2005 opererer med en nedskæring af den samlede hjælp til Ukraine, oplyser Radio Liberty. USA's budget for 2005, som præsident Bush i denne uge har fremlagt i Kongressen, opererer med en beskæring af hjælpen til Ukraine indenfor "Freedom Support Act" til 79,5 millioner dollars eller næsten en halvering i forhold til sidste års budget. Rusland vil ifølge forslaget få tildelt et lignende beløb næste år som Ukraine. Det hvide Hus har foreslået, at man næste år øger bevillingerne til andre postsovjetiske stater; nemlig Georgien, Uzbekistan, Tadzhikistan og Turkmenistan.

Freedom Support Act blev vedtaget af USA's Kongres efter opløsningen af Sovjetunionen og har siden været hovedkilden til amerikansk økonomisk støtte til de postsovjetiske stater. De projekter, som bliver finansieret indenfor rammerne af dette program, vedrører støtte til små og mellemstore virksomheder, udviklingen af de uafhængige massemedier og NGO, samt gennemførelse af professionel træning, studieophold og uddannelse i USA for den ukrainske ungdom.

Bushs regering foreslår, at Georgien i 2005 får tildelt den største hjælp indenfor dette program; nemlig 90 millioner dollars. Rusland skal sammen med Ukraine i 2005 modtage den næststørste bevilling; nemlig ca. 80 millioner dollars, hvilket er langt mindre end de forudgående år.

Alene provinsen Kosovo vil næste år få tildelt 72 millioner dollars fra USA's budget, hvilket altså kun er 8 millioner dollars mindre end hele Ukraine. Serbien og Montenegro skal næste år efter planen være de førende modtagere af amerikansk støtte blandt de postkommunistiske lande med 100 millioner dollars fra det amerikansk budget.

Næste år vil Ukraine endvidere få tildelt 6,5 millioner dollars fra USA indenfor rammerne af programmet for finansiering af udenlandsk militær. Dette beløb er dobbelt så stort som det beløb de ukrainske væbnede styrker vil få i år. I henhold til programmet for finansiering af udenlandsk militær tildeler den amerikanske regering verdens lande tilskud til indkøb af amerikanske våben og forbedringen af deres væbnede styrkers beredskab.

Blandt de postsovjetiske lande har Bush's regering foreslået at tildele Georgien og Uzbekistan den største hjælp med 12 millioner dollars til hvert af landene. Begge stater har fået en særlig strategisk betydning for USA efter at Washington indledte sin antiterrorkampagne.

USA vil i næste års budget også fortsætte med at finansiere uddannelsesprogrammer for ukrainske militærfolk til et samlet beløb af 1,7 millioner dollars. Det er mere end alle andre postsovjetiske lande vil få indenfor rammerne af programmet for militær uddannelse og træning. Dette program lærer ukrainerne at bruge amerikansk militærteknologi, føre effektiv management og udvikle forbindelserne med amerikanske militærfolk. Desuden vil Ukraine få 1,75 millioner dollars indenfor rammerne af programmet for sundhedsbeskyttelse og hjælp til børn, herunder hjælp til bekæmpelse af AIDS og andre infektionssygdomme.

Udover de direkte hjælpeprogrammer vil Ukraine også få støtte kanaliseret via NGO'er som Freedom House eller Den nationale Fond for demokrati. Ifølge eksperter vil den amerikanske økonomiske støtte til Ukraine næste år nå op på 100 millioner dollars. UP.

07.02.04. Jusjtjenko står til klar sejr ved præsidentvalget

14% af borgerne er rede til at stemme på Leonid Kutjma som de propræsidentielle kræfters samlede kandidat ved præsidentvalget, viser en meningsmåling gennemført af "Den ukrainske demokratiske kreds" den 20-26. januar 2004 på vegne af Institut for politik. Man har adspurgt et repræsentativt udsnit af den ukrainske befolkning på 1000 personer over 18 år.

Såfremt Leonid Kutjma bliver den samlede kandidat fra styrets side, vil 14% være parat til at stemme på ham, 68% vil stemme imod, 6% vil ikke stemme, mens 12% ved ikke. Hvis Viktor Janukovytj bliver styrets samlede præsidentkandidat, så vil 19% være parat til at stemme for ham, 49% vil stemme imod ham, mens 26% ikke ved endnu.

Hvis Julia Tymoshenko bliver de tre oppositionspartiers eneste kandidat til præsidentposten, så vil 15% være parat til at stemme på hende, mens 19% vil være parat til at stemme på Oleksandr Moroz, hvis det er ham der bliver de tre oppositionspartiers eneste præsidentkandidat. Hvis Viktor Jusjtjenko bliver den samlede kandidat til præsidentposten for de tre oppositionspartier, så vil 40% være parat til at give ham deres stemme.

En hvilken som helst fælles kandidat for de propræsidentielle kræfter vil kunne regne med at få 12%, mens en hvilken som helst fælles kandidat for oppositionen vil kunne regne med en opbakning på 28%.

Viktor Jusjtjenko er fortsat den mest populære politiker. 25% ville stemme på ham i næste uge. Viktor Janukovytj og Petro Symonenko med hver 11% indtager en delt 2-3 plads. Hvis valget fandt sted i næste uge, ville 6% stemme på Oleksandr Moroz, 4% - på Julia Tymoshenko, 3% på Serhij Tihipko og 2% for henholdsvis Volodymyr Lytvyn, Viktor Medvedtjuk og Georgij Kirpa. 5% af de adspurgte ville stemme "mod alle", mens 18% endnu ikke har bestemt sig, hvem de vil stemme på. 6% ville vælge sofaen.

Viktor Jusjtjenko har igennem længere tid nydt den højeste tillid blandt Ukraines borgere. Han er den eneste, der har en positiv tillid-mistillid balance med +3%. Det vil sige, at der er flest ukrainere, som stoler på ham. Resten af politikerne har en negativ tillid-mistillid balancesaldo. Leonid Kutjma har den dårligste balance med (-56%), efterfulgt af Natalia Vitrenko (-52%) og Viktor Medvedtjuk (-51%). Julia Tymoshenkos tillid-mistillid balance udgør -37%, Petro Symonenkos er på -33% og Oleksandr Moroz' på -22%. UP.

07.02.04. Kutjma kritiserer PACE for manglende forståelse

Præsident Leonid Kutjma kritiserer PACE for manglende forståelse af essensen i den politiske reform i Ukraine og for en ensidig holdning til problemet.

"Man kan kun beklage, at vi ikke var i stand til at formidle det virkelige indhold af de planlagte ændringer i den ukrainske forfatning til en så respekteret international institution som Europarådets parlamentariske forsamling", - sagde Kutjma fredag på et taffel for udenlandske diplomater i Kiev. Han tilføjede, at "PACEs referenter ikke havde nok tid til at sætte sig grundigt ind i dette spørgsmål [den politiske reform i Ukraine]".

"Der er ingen tvivl, at det demokratiske udviklingstrin i staten blandt andet er kendetegnet ved oppositionens rolle og plads i samfundet. Derfor vil en hvilken som helst international organisation, som følger de demokratiske processer, lytte opmærksomt til oppositionen", - indrømmede Kutjma. "Men der må også være objektivitet. Man bør jo også tage hensyn til flertallets repræsentanter og deres synspunkter! Og tage bestik af de ønsker, som er blevet ytret under den landsdækkende drøftelse af den politiske reform", - sagde han.

Kutjma understregede også, at "praktisk taget alle de spørgsmål, som er rejst i PACE's resolution, hverken har noget direkte at gøre hverken med Ukraines forpligtelser i forhold til Europarådets statut eller de individuelle forpligtelser, som vores stat umiddelbart påtog sig, da den blev medlem af denne organisation".

"Med hensyn til et problem som konsensus under gennemførelsen af den politiske reform, så vil jeg gerne påpege følgende. Hvis jeg har forstået meningen med det repræsentative demokrati korrekt, så skal beslutningerne ikke nødvendigvis træffes i fuld konsensus - det er en alment anerkendt norm, at beslutninger bliver truffet af et flertal". "Ellers ender vi som Middelalderens polske Sejm, hvor enhver deputeret ved at fremsige ordene "jeg forbyder!" kunne blokere for beslutninger, som hele landet har brug for. Det er det, nogle foreslår os". "Det er meget beklageligt, at Europarådets parlamentariske forsamlings ensidige støtte ansporede en del af oppositionen til uforsonlighed, idet man skyndsomt hældte benzin på bålet". UP.

09.02.04. Kutjmas repræsentant: Afstemningen den 3.2 legitimerer afstemningen den 24.12

Præsidentens permanente repræsentant i Verkhovna Rada, Oleksandr Zadorozhnij, er overbevist om, at vedtagelsen af resolutionen den 24. december 2003 var legitimt, fordi man den 3. februar har vedtaget en tilføjelse til den. Det siger han adspurgt om legitimiteten af de præliminært godkendte forfatningsændringer, oplyser Media-center "Kandidat".

"Vi er ikke i tvivl om det, eftersom vi i tirsdags stemte om en tilføjelse til denne resolution. Og det betyder, at 304 folkedeputerede har udtalt sig for lovligheden af december-resolutionen", - siger Zadorozhnij. Desuden tilføjer han, at den ekstraordinære session blev erklæret for åben for "ikke at berøve denne session muligheden for at vedtage en endelig beslutning".

Zadorozhnij siger, at han ikke er enig med oppositionen i dens udtalelser om, at man ikke havde lov til at erklære en ekstraordinær session for åben om tirsdagen. "Efter vores mening giver forfatningen mulighed for det, eftersom det heri slås fast, at en session skal åbnes om tirsdagen. Vi erklærede den for åben, og heri var der ingen overtrædelse af forfatningen", - siger Zadorozhnij.

Med hensyn til berettigelsen af hele den procedure, der blev taget i brug, siger Zadorozhnij: "Der er to dokumenter: Forfatningen, som udstikker nogle generelle retningslinjer for hovedkravene til proceduren for forfatningsændringer, og så er der forretningsordenen, som burde have beskrevet proceduren ned i den mindste detalje. Men det gør den ikke. Derfor er vejen åben for diverse forskellige tolkninger og spekulationer i retning af, at et eller andet er blevet overtrådt".

"Lad mig minde jer om hovedtesen. Der står i forfatningen, at en folkedeputeret skal stemme personligt. Hvorfor har man så noget imod den personlige afstemning ved håndsoprækning? Hvor ellers i forfatningen står der en henvisning til forretningsordenen? Derfor er dette problem - et objektivt problem. Vi har i 6 år ikke været i stand til at vedtage en forretningsorden, og det fremkalder så kritik og giver anledning til den". UP.

09.02.04. Kommunisterne udnytter øget indflydelse til antivestlig propaganda (eng.)

Oxford Analytica, International Consulting Firm
Analysis of Worldwide Political, Economic and Social Developments
Oxford and London, UK, Washington, D.C., 09 January 2004

Subject: The establishment of a parliamentary commission to investigate Western funding of civil society, NGOs and independent media in Ukraine.

Significance: The move builds on the anti-Americanism which grew during the 'Kuchmagate' crisis that began in November 2000. It is also related to attempts by the regime to collaborate with the Communists to block a victory by opposition leader Viktor Yushchenko in the presidential elections in October.

Aanalysis: Parliament voted on December 11, 2003, to create a temporary investigative commission of eleven deputies to investigate Western funding of civil society, NGOs and independent media in Ukraine. The resolution claimed that external financing of NGOs had "reached mass proportions, and amounts to direct interference in the internal affairs of Ukraine". This, it was claimed, required examination of the activities of foreign-sponsored groups that might influence the presidential elections in October.

The United States and the EU dominate assistance to Ukrainian civil society, NGOs and independent media. Without this assistance, most of these activities would not exist. Civil society groups and independent media tend to be critical of the regime, as their mandate is to pursue democratisation. The ruling elites thus see external sources as selectively supporting the non-Communist opposition.

Conspiracy theories. Moreover, the vote came soon after the 'rose revolution' in Georgia. The Communist Party of Ukraine (KPU) and pro-presidential centrists see the democratic revolution in Serbia in 2000, the growth of a pro-Western opposition movement in Ukraine and recent events in Georgia as part of a single chain of Western, specifically US, support for opposition groups. These fears were compounded when, one week after the disputed parliamentary vote on November 2, Mikheil Saakashvili, the Georgian opposition leader who went on to win the presidency on January 4, visited Kyiv. During his visit he voiced strong support for Our Ukraine leader Viktor Yushchenko and called for an opposition victory in Ukraine's presidential elections.

Anti-Americanism within the regime partly grew out of the 'Kuchmagate' crisis that began in November 2000. The crisis was blamed by President Leonid Kuchma on un-named "external forces". Kuchma is apparently convinced that the United States was behind the bugging of his office in 1999-2000 by presidential security officer Mykola Melnychenko, which led to the Kuchmagate crisis. Melnychenko sought asylum in the United States in April 2001. Anti-American views were elaborated in a documentary film shown extensively on Ukrainian television in the weeks leading to the 2002 elections. They attempted to portray Yushchenko -- whose wife is American -- and Melnychenko as being in the pay of the CIA. Radio Liberty was threatened with the closure of its Kyiv office and the US-based National Democratic Institute for International Affairs and International Republican Institute were denied registration until 2003.

Undermining Yushchenko. The allegation that the overthrow of Yugoslav President Slobodan Milosevic and Georgian President Eduard Shevardnadze and attempted removal of Kuchma was part of a US plot to topple these leaders and replace them with pro-US figures was popularised in Ukraine by the Fund for Effective Politics (FEP), headed by Gleb Pavlovsky, which has worked for both the Russian Presidential Administration and the pro-Kuchma Social Democratic Party of Ukraine (SDPUo). During the March 2002 parliamentary elections, the FEP helped to coordinate a campaign against Our Ukraine through the SDPUo and the Russian media, still extensively read and watched in Ukraine. The campaign centred on Yushchenko's alleged links to the United States and the 'nationalist' ideology of Our Ukraine. Such campaigns attempt to reduce the popularity of Yushchenko and Our Ukraine in Russian-speaking eastern Ukraine.

This campaign has been broadened to describe Our Ukraine as "Nashist" -- a play on words to resemble "Nazi" based on the Ukrainian word for "Our". During Our Ukraine's disrupted Donetsk congress on October 31, 2003, the entire city was plastered with billboards showing Yushchenko giving a Nazi salute. Secret instructions ('temnyky') sent to the Ukrainian media during the weekend of the Georgian elections advised Ukrainian television, the three main channels of which are controlled by the leader of the SDPUo and head of the Presidential Administration, Viktor Medvedchuk, to label Saakashvili a "Nazi", "nationalist" and "extreme radical".

Growing collaboration. The KPU found little difficulty in obtaining support for the parliamentary resolution setting up the investigative commission from the pro-Kuchma centrists, whose nine factions all voted in favour. The resolution thus gained 289 votes, a large majority. The vote built on a gradual increase in cooperation between the Communists and centrists since summer 2003, when the KPU gave initial approval to draft political reforms that envisaged changes to the constitution to permit the election of the president by parliament. In November 2003, the Communists were enticed further into cooperation when senior KPU member Adam Martyniuk was given the position of deputy parliamentary speaker.

Further evidence of the growing Communist-centrist collaboration could be seen in interviews granted by KPU leader Piotr Symonenko to 'Kyivski Telegraf', the newspaper owned by pro-Russian and anti-US oligarch Andrei Derkach, to voice hostile views against Yushchenko as a pro-Western reformer. In November, Volodymyr Skachko, editor of 'Kyivski Telegraf', published a scathing attack on US support for NGOs in Ukraine, in which he accused the outgoing US ambassador, Carlos Pascual, of interfering in Ukraine's internal affairs by supporting the opposition.

Cooperation between the KPU and pro-Kuchma centrists would not be unprecedented in Ukrainian politics. A similar arrangement existed in 2000-02, when the Communists failed to support the opposition after the Kuchmagate crisis began. The KPU tentatively joined the opposition after the March 2002 elections, but it has since proved impossible to forge any united opposition alliance, as Our Ukraine and the Communists are each hostile to collaborating with the other.

The opposition will thus enter the election divided between at least two candidates, Yushchenko and Symonenko. Alternatively, the regime could potentially seek KPU support to gain a two-thirds majority in parliament to pass constitutional reform proposals, although these still at present appear primarily a tactic to distract the opposition ahead of the elections.

Pre-election tensions. Ukraine's anti-Americanism is out of step with its attempts to improve its relations with the United States through the dispatch of a military unit to the US-led stabilisation force for Iraq. It will also negatively affect Ukraine's attempt to be upgraded from its Action Plan to Member Action Plan at NATO's 2004 summit. This again reflects the lack of strategic foreign policy direction for the country in recent years.

The implications of the investigative commission are likely to be felt closer to the elections. It will provide the authority for the Tax Administration, for example, to investigate, disrupt and close down civil society groups aligned with the opposition. It will also enable the authorities to close critical media outlets.

Conclusion: Renewed cooperation between the Communists and the pro-Kuchma centrists is a serious threat to Yushchenko's chances of being elected president in 2004. The regime will use anti-Americanism as an ideological platform as it seeks to block a Yushchenko victory, which will undermine the current government's attempts to improve relations with Washington and NATO. www.oxan.com/

10.02.04. Avisen Al-Hiyat: "Al Qaeda" købte atomvåben hos ukrainske videnskabsfolk

Den internationale terroristiske organisation "Al Qaeda" er i besiddelse af taktiske kernevåben, skriver den arabiske avis Al-Hiyat med henvisning til kilder tæt på denne gruppering. Kilderne hævder, at kernevåbnet blev købt hos unavngivne "ukrainske videnskabsfolk", som i 1998 besøgte den afghanske by Kandahar. Dengang blev Afghanistan styret af talibanernes islamistiske regime, hvis åndelige leder, mullah Omar, boede i Kandahar.

Ingen andre kilder har kunnet bekræfte disse oplysninger. Ifølge avisens informationer er våbnet gemt "et sikkert sted" angiveligt i en attachetaske. Kilden angiver ikke hvilke planer der evt. skulle være med hensyn til anvendelsen af våbnet. Det siges blot, at våbnet vil kunne anvendes på amerikansk territorium eller såfremt selve "Al Qaeda"'s eksistens pludselig bliver truet. Foreløbig er det udelukket, at man vil bruge kernesprængladningen mod de amerikanske styrker, som befinder sig på muslimsk jord, efter som det ville medføre "omfattende skader". Men denne holdning kan angiveligt blive revurderet.

Al-Hiyat skriver ikke noget om, hvor mange atomsprængladninger der antageligt befinder sig i "Al Qaeda"'s varetægt. Podrobnosti. News.ru

10.02.04. Kutjmas repræsentant vil gøre valgkampen kortere

Oleksandr Zadorozhnij, som er folkedeputeret og præsidentens repræsentant i parlamentet, har lige fået indregistreret et ændringsforslag til loven "Om valget af Ukraines præsident", som blandt andet konstaterer, at valget af Ukraines præsident finder sted den sidste søndag i oktober i det femte år af præsidentens embedsperiode. Desuden foreslås det, at parlamentet skal vedtage en forordning om afholdelse af  et ordinært valg ikke senere end 90 dage før valget (efter gældende lovgivning er denne frist på 180 dage). Lovforslaget foreslår, at opstillingen af præsidentkandidater skal begynde 85 dage før valget og slutte 70 dage inden valget (efter gældende lovgivning er fristerne henholdsvis 170 og 140 dage).

Lovforslaget opererer også med en næsten halvering af størrelsen af en præsidentkandidats personlige valgfond og hæve loftet for hvor stort et enkeltbidrag en juridisk eller fysisk person kan yde til fonden. Desuden skal størrelsen af kandidatens personlige valgfond ikke overstige 3 millioner hryvna (mod 100.000 gange mindstelønnen efter gældende lov), mens størrelsen af en juridisk eller fysisk persons bidrag ikke kan overstige 2.000 hryvna (mod 100.000 gange mindstelønnen efter gældende lov). UNIAN. UP.

10.02.04. Ukraine afviser at have solgt A-våben til "Al Qaeda"

Ukraines udenrigsministeriums pressetjeneste udtaler i en officiel kommentar mandag, at udenlandske og ukrainske massemediers oplysninger med henvisning til avisen "Al Hayat" om, at ukrainske videnskabsfolk tilbage i 1998 angiveligt overdbragte en kernevåbensprængladning til repræsentanter for den terroristiske gruppering "Al Qaeda", er "fuldstændig grundløse og kan ikke fremkalde andet end forundring".

Det fremhæves i kommentaren, at "visse nok så velansete internationale udgivelser i deres jagt på sensationer ignorerer den sunde fornuft og en seriøs indstilling til frasorteringen af de informationer, som de bringer i deres publikationer".

Udenrigsministeriet påpeger, at der på tidspunktet for USSR's desintegration slet ikke var nogle såkaldte "kernevåben i kuffertstørrelse" tilbage i Ukraine, og et sådant kernevåben er aldrig kommet ind under Ukraines kontrol.

"Hvad det tidligere USSR's atomvåben angår, bør det endnu engang slås fast, at der i henhold til den bilaterale aftale af den 11. april 1992 med Den russiske Føderation om planen for overførslen af kernevåben fra Ukraines territorium til Den russiske Føderations centrale fabriksbaser med henblik på deres adskillelse og destruktion, havde Ukraine tilbage i maj 1992 sikret, at samtlige taktiske atomvåben var blevet transporteret til Den russiske Føderation", - hedder det i kommentaren.

"Den 1. juni 1996 afsluttes udførslen af strategiske kernevåbenarsenaler fra Ukraines territorium til Rusland. Således har Ukraine rettidigt og til fulde opfyldt sine forpligtelser i forhold til de kernevåben, som landet arvede fra det tidligere USSR", - betoner udenrigsministeriet.

Det fremhæves i kommentaren, at det blev bekræftet fra russisk side i juli sidste år under de ukrainsk-russiske konsultationer vedrørende opfyldelsen af de bilaterale aftaler om likvideringen af kernevåben, som var blevet udført fra Ukraines territorium, at samtlige taktiske og strategiske kernevåbenarsenaler er blevet udført fra Ukraine og tilintetgjort på de dertil indrettede virksomheder i Den russiske Føderation under overvågning af ukrainske observatører.

Udenrigsministeriet betoner også det forhold, at det tidligere USSR's forsvarsministerium havde "et hårdt tredobbelt kontrolsystem af nummerregistreringen og eksistensen af kernevåbenlagre", som Den russiske Føderations forsvarsministeriums 12 Hovedstyrelse har arvet".

Efter afslutningen af udførslen af kernevåbnene fra Ukraines territorium gennemførte en fælles kommission under Ukraines forsvarsministerium og Ruslands forsvarsministerium en nummerregistrering af kernevåbnene og en kontrol af de lagre, hvor sådanne våben blev opbevaret, hedder det i kommentaren. 

"Ukraine overholder til punkt og prikke sine forpligtelse i medfør af Atomvåbenikke- spredningsaftalen (Non-prolifiration Treaty). Alt atomart materiale, som befinder sig på vores territorium, befinder sig under permanent og effektiv international kontrol i henhold til aftalen mellem Ukraine og FN's våbeninspektion om anvendelsen af garantier i forbindelse med (Non-prolifiration Treaty)", - fremhæves det i kommentaren.

Som bekendt oplyste nyhedsbureauerne mandag med henvisning til den arabiske avis "Al Hayat", at den ekstremistiske organisation "Al Qaeda" er i besiddelse af atomvåben, som den købte i Ukraine i 1998. UP.

11.02.04. USA opfordrer Ukraine til destruktion af motorer til strategiske kernevåben

De forenede Staters præsident George Bush har skrevet et brev til Ukraines præsident Leonid Kutjma, hvori har opfordrer ham til at deltage aktivt i destruktionen af strategiske våben, oplyste den ukrainske præsidents pressetjeneste i mandags. 

Ifølge pressetjenesten betoner USA's præsident i brevet, at han "fuldt ud støtter Programmet for den fælles formindskelse af truslen i Ukraine, og  desuden forventer dens fortsættelse og udvidelse med henblik på at opnå et fælles mål i dette spørgsmål". Han påpeger blandt andet et vigtigt resultat af samarbejdet mellem vore lande; nemlig at Ukraine har givet afkald på atomvåben og har destrueret de interkontinentale ballistiske missiler samt tunge bombefly. 

"Selv hvis vi påbegynder nye projekter indenfor en fælles mindskelse af truslen, håber jeg på, at vi kan løse den sidste opgave i forhold til destruktionen af de strategiske våben; nemlig destruktionen af SS-24 missilernes fastbrændstofdrevne (stenkul, brunkul og olieskifer, red.) motorer", - hedder det i George Bush's brev. Desuden understreger han, at tilgangen til et så vigtigt projekt bør være teknisk og økonomisk velfunderet. "Den metode, som vore regeringen har fulgt, har ikke tilfredsstillet et eneste af de ovennævnte hovedforsøg. På trods af store udgifter nåede denne proces aldrig at blive hverken reel eller sikker", - fremhæver Bush. USA's præsident går ind for, at amerikanske og ukrainske fagfolk afstemmer en alternativ metode "for at få afsluttet denne vigtige proces på en sådan måde, at den bliver teknisk velgennemtænkt og miljøvenlig samt økonomisk rationel".

I sit brev fremhæver Bush endvidere, at han sætter stor pris på Ukraines vigtige indsats i "den fælles sag omkring Irak, som er blevet hovedelementet i vores partnerskab". "Det ukrainsk-amerikanske strategiske partnerskab afhænger af de fælles bestræbelser, herunder i spørgsmålet om bekæmpelsen af den internationale terrorisme, samt fælles værdier, herunder en stræben mod en demokratisk udvikling af samfundet", - påpeger USA's præsident.

Bush's brev er et svar på Ukraines præsidents brev, som blev afsendt i december 2003. I slutningen af sidste år sendte Ukraines præsident Leonid Kutjma et brev til USA's præsident George Bush, hvori han berørte spørgsmålet om en genoptagelse af den amerikanske finansiering af en miljørigtig destruktion af fast missilbrændstof på den kemiske virksomhed i Pavlohrad (Dnipropetrovsk regionen).

Den amerikanske ambassade oplyser overfor UP, at brevet blev overbragt Kutjma af USA's ambassadør i Ukraine Herbst allerede den 20. januar. Mandag oplyste nyhedsbureauerne med henvisning til den arabiske avis "Al Hayat", at den ekstremistiske organisation "Al Qaeda" er i besiddelse af kernevåben, som den købte i Ukraine i 1998. UP.

11.02.04. Europarådets Resolution 1364 (2004) [1] om Ukraine (eng.)

[NOTE: The following resolution was adopted January 29 by a vote of 46 in favor and 13 against.]

1. The Assembly is deeply troubled by the recent developments in Verkhovna Rada of Ukraine relating to the consideration of the draft law on amendments to the Constitution of Ukraine and in this context refers to its Resolutions 1179 (1999), 1239 (2001), 1244 (2001), 1346 (2003) and in particular to Recommendation 1451 (2000) on the institutional reform in Ukraine . It notes that recently a procedure has been initiated, which is not in compliance with the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada or Article 19 of the Constitution of Ukraine .

2. The Assembly deeply regrets that the Ukrainian authorities, including the President of Ukraine and the Ministry of Foreign Affairs, consider the activities of the Council of Europe, namely the Assembly's monitoring procedure, the visits of the co-rapporteurs of the Monitoring Committee and their statements as "interference in the internal affairs of Ukraine ".

In this regard, it recalls that Ukraine has voluntarily accepted the obligations arising from its membership according to the Statute of the Council of Europe. Therefore, the Assembly finds such a stand of the Ukrainian authorities groundless and unjustified.

3. The Assembly supports any sincere aspirations by both the executive and the legislative authorities of Ukraine to pursue democratic reforms that would aim at substantially strengthening the legislative power and enhancing the independence of the judiciary, thus contributing to a greater separation of powers and an improved system of checks and balances as required by the standards of the Council of Europe.

4. The nature of the reforms as well as the system of governance chosen is an internal affair of any sovereign state, but only as long as they are carried out with due respect to the fundamental law of the country.

5. In this respect, the Assembly reiterates that the current Constitution in force since 1996 constitutes the main domestic legal instrument on the basis of which the country can develop a genuine democracy and insists on strict respect of its provisions, in particular as regards amendments to the Constitution, whatever their necessity and appropriateness.

6. Within this context, the Assembly is convinced that any decision reforming the constitutional election rules taken on the eve of Presidential elections is likely to be biased and divisive and therefore considers the timing of the current debate on constitutional reform highly inappropriate.

7. The Assembly strongly regrets the fact that the crisis in the Verkhovna Rada has been sparked by lack of discussion of the officially registered draft amendments to the Constitution. The Assembly finds that such practices are inappropriate in a democratic state guided by the principles of the rule of law.

8. At the same time, it deplores the means the opposition has resorted to in retaliation in order to block the regular work of parliament.

9. The Assembly refers to the opinion of the European Commission for Democracy through Law ("Venice Commission") adopted on 13 December 2003 which welcomed the efforts made for the reforming of the system of government to bring the Ukrainian system closer to European democratic standards but concluded that "the precise solutions chosen in the various drafts do not yet seem to have attained that aim and introduce other amendments to the Constitution that would appear to be a step backwards".

10. The Assembly deplores the fact that none of the recommendations of the Venice Commission have been taken into account in the course of the revision of the three Draft Laws (n° 3207-1, 4105 and 4180) by the Constitutional Court of Ukraine nor by the ad hoc parliamentary Constitutional Committee before submitting the Draft Law N° 4105 for discussion in the Verkhovna Rada. The Assembly therefore urges the relevant Ukrainian authorities to take into account all recommendations made so far by the Venice Commission and to continue to hold an open and effective dialogue with the Commission with a view to further improving the draft laws currently under debate.

11. The Assembly launches an urgent appeal to the parties and blocks, to parliamentary factions and groups represented in the Verkhovna Rada to resolve their problems in a peaceful manner through an open dialogue and full respect for parliamentary rules and regulations by means of:

i. securing the legitimacy of any constitutional reform by admitting that, in this instance, the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada failed to be respected by all parties concerned, taking into account that "voting by raising hands" in parliament is not provided for by law, including the Rules of Procedure;

ii. proceeding to an open debate on all three Draft Laws (n° 3207-1, 4105 and 4180) on constitutional amendments which would involve a proper public information and a nation-wide popular discussion on these issues, especially pluralistic political debates on national TV and Radio channels;

iii. fully taking into account the recommendations of the Venice Commission while amending the Constitution and in particular reconsidering their position regarding the imperative mandate of national deputies, the limitation to ten years of the judges' tenure and the extension of the mandate of the Prosecutor General, which all conflict with the principles of democracy and the rule of law;

iv. ensuring that the next presidential election be held as scheduled and for the term prescribed in the current Constitution, in view of the fact that changing the election modalities immediately before the elections are due can only but confuse the electorate;

v. agreeing to submit any constitutional changes relating to the term and mode of election of a president to a nation-wide referendum as provided in Article 156 of the Constitution in force.

12. The recent rulings of the Constitutional Court have once again shown the vulnerability of the independence of the judiciary in Ukraine . In the earnest belief that only a fully independent judiciary can provide the stability that is necessary to establish the rule of law, the Assembly is concerned by the ruling of the Constitutional Court of Ukraine of 25 December 2003 (N° 22-rp) as it corresponds neither to the present nor to the previous Constitution of Ukraine in force when President Kuchma was first elected in 1994.

The Assembly still hopes that the President of Ukraine will demonstrate democratic responsibility by stepping down at the end of his second term as foreseen by the Constitution of Ukraine.

13. With regard to the forthcoming Presidential elections in October 2004, the Assembly shares the concern of many Ukrainian citizens that the election may not be truly free, fair, open and transparent. It maintains that any form of authoritarian practices like intimidation of voters, pressures on elections commissioners, curtailing the freedom of expression or bias of the media in favour of some candidates of the ruling political forces is clearly unacceptable. When full respect has been given to all these elements, the outcome of the elections also has to be respected.

14. The Assembly calls upon the President of Ukraine to submit in the nearest future the proposed candidates to fill the seats in the Central Electoral Commission which are vacant since the expiry of the mandate of the former incumbents.

15. In the light of the above findings, the Assembly calls upon the Secretary General of the Council of Europe to urgently appoint a Special Representative in Ukraine whose mandate should be to follow current political developments in Ukraine , to provide advice and Council of Europe expertise if and when needed and generally to enhance and co-ordinate the ongoing co-operation with Ukrainian authorities.

16. It also considers that the activities relating to the Council of Europe media action plan agreed with Ukraine should be stepped up in order to achieve a noticeable improvement of the general framework in which media operate and to promote substantial changes in the media culture in view of the forthcoming election campaign.

17. The Assembly is also concerned about the recent events in the town of Mukachevo concerning elections of the mayor and urges to resolve this problem in accordance with the legislation of Ukraine . The Assembly recommends that the Congress of Local and Regional Authorities of the Council of Europe undertake the monitoring mission over the future elections of mayor in the town of Mukachevo aiming at free and impartial elections.

18. The Assembly is of the opinion that the recent infringements of the voting procedures in the Verkhovna Rada violate Ukraine 's obligations under Article 3 of the Statute of the Council of Europe. If any further attempts should be made to push through political reforms by amending the Constitution in a manner which is not prescribed by law and by unconstitutional means, or if Ukraine should fail to guarantee free and fair elections on 31 October 2004 , the Assembly may decide to challenge the credentials of the Ukrainian Delegation in accordance with Rule 9 of the Assembly's Rules of Procedure and subsequently may decide to request the Committee of Ministers to suspend the membership of Ukraine in the Council of Europe in accordance with Article 8 of the Statute of the Council of Europe .

19. The Assembly will continue to closely follow the developments in Ukraine and stands ready to contribute to an effective dialogue between the political forces represented in the Verkhovna Rada.

[1] Assembly debate on 29 January 2004 (7th sitting) (see Doc.10058, report of the Committee on the Honouring of Obligations and Commitments by Member States of the Council of Europe (Monitoring Committee), Co-Rapporteurs: Mrs Severinsen and Mrs Wohlwend). Text adopted by the Assembly on 29 January 2004 (7th Sitting) . (END)

11.02.04. Moroz mener, at direkte valg er en sejr for oppositionen og PACE

Lederen af Ukraines socialistiske Parti Olesksandr Moroz siger, at bevarelsen af det direkte præsidentvalg er en betydelig sejr for oppositionen. Moroz siger i en officiel udtalelse, at Verkhovna Radas resolution desangående blev mulig takket være den beslutsomme indsats fra fraktionerne SPU, BJuT og "Vores Ukraines" side, samt Europarådets parlamentariske forsamlings resolution vedrørende forfatningsreformen i Ukraine. Han hæfter sig ved, at det ukrainske samfund ifølge meningsmålingerne er overvældende imod forslaget om at vælge præsidenten i parlamentet. "Hvis det (bevarelsen af det direkte valg) ikke var sket, så ville risikoen for etableringen af et fuldt og ubetinget autoritært styre i vores stat være blevet øget hundredefold, men det nuværende styre var nødt til at komme med indrømmelser efter pres fra vores side", - sagde socialisternes leder.

I den forbindelse mindede Moroz om, at Socialistpartiet i lang tid har forfægtet ideen om at gennemføre en forfatningsreform i Ukraine med det formål at beskære præsidentens beføjelser og styrke parlamentets og regeringens rolle. "Og styret, som forstod forandringernes uafvendelighed, forsøgte at "skubbe" sin udgave af reformen "igennem", idet det regnede med, at det lydige parlamentariske flertal ville vælge "den rigtige" præsident", - er socialisternes leder overbevist om. Samtidig er han overbevist om, at det er nødvendigt at ændre magtsystemet i vores stat: "Socialisterne tror ikke på "den gode zar". Og intet vil blive forandret under det nuværende magtsystem - ikke engang selvom vi får en præsident med et andet efternavn".

Formanden for SPU nævner vedtagelsen af loven om forholdstalsvalg til Verkhovna Rada og de lokale råd blandt de primære opgaver i den politiske reform. Parlamentet skal behandle spørgsmålet i den allernærmeste fremtid. Ifølge Moroz er det også aktuelt med en væsentlig reform af de lokale magtorganer, at nedlægge den eksisterende magtpyramide, hvor lederne af statsadministrationerne bliver udpeget i Kiev i stedet for at blive valgt lokalt, som de bør. "Herefter vil vi nå frem til den endelige afstemning om forfatningsændringerne, som vil betyde en virkelig demokratisk reform af magtsystemet", - opsummerer Moroz. Podrobnosti. UNIAN.

12.02.04. 59,5% af ukrainerne vil gerne ind i EU

Flertallet af ukrainerne mener, at Ukraine bør træde ind i Den europæiske Union, viser en meningsmåling, som Razumkov-centret har gennemført i januar 2004. 59,5% svarede bekræftende på spørgsmålet om, hvorvidt Ukraine skal træde ind i Den europæiske Union, 19,2% er imod mens 21,3% er i tvivl.

Samtidig er ukrainerne ikke meget for at træde ind i NATO. På spørgsmålet om hvad de ville stemme, hvis der den kommende søndag blev afholdt en folkeafstemning om Ukraines indtræden i NATO, svarede 47,2%, at de ville stemme imod en tilslutning til alliancen, 26,7% sagde, at de ville stemme "for", mens 19,8% var i tvivl.

Flertallet af ukrainerne mener, at forholdet til Rusland har den højeste prioritet for Ukraine (41,3%). 55,2% af de adspurgte mener, at det nuværende forhold til Rusland er ustabilt, mens 7,4% mener, at det er dårligt. 31,5% betegner forholdet som godt. 30,9% mener, at forholdet til Den europæiske Unions lande har den højeste prioritet, 15,2% mener, at det gælder forholdet til andre SNG-lande, 3,6% nævner øvrige lande og 2,4% nævner USA. 6,9% kunne ikke svare på spørgsmålet.

Ukrainerne er også overbevist om, at besøgene fra Europarådets Parlamentariske Forsamlings monitoreringskomite ikke har nogen indflydelse på situationen i Ukraine (25,0%). 18,9% er overbevist om, at disse besøg er til gavn for Ukraine, mens 9,9% mener, at besøgene skader Ukraine. 34,1% af de adspurgte siger, at de ikke ved, hvad Europarådets Parlamentariske Forsamlings monitoreringskomite er for noget. UP.

12.02.04. Læsere nægtes fornyelse af deres abonnement på oppositionsavis

Chefredaktøren for avisen "Silski visti" (Landbotidende, red.) Ivan Spodarenko siger, at posthusene i Ukraine afviser at forny abonnementet på avisen "Silski visti", hvilket de begrunder med domstolsbeslutningen om avisens lukning. Spodarenko siger, at det er i strid med loven, eftersom avisens redaktion er i gang med at forberede en klage over rettens afgørelse. "Folk får at vide på posthuset, at avisen stopper med at udkomme fra februar og afviser at forny abonnementet",  - siger avisens chefredaktør.

Samtidig siger generaldirektøren for den statslige virksomhed "Ukrposhta", Vasyl' Mukhin, at der ikke foreligger nogen direktiver omkring "Silski visti", og at de enkeltstående afslag på at tegne abonnement på denne avis er "en overskridelse af beføjelserne" fra postmedarbejdernes side.

Efter at have givet en række jødiske samfundsorganisationer, som beskyldte avisen for antisemitisme og anstiftelse af etnisk fjendskab, medhold i deres klage, har retten i Kievs Shevtjenko-distrikt besluttet at avisen skal lukkes. BBC's ukrainske afdeling. UP.

12.02.04. Interview med Hanne Severinsen, Ukraine-rapporteur i PACE's monitoreringskomite

Den danske deputerede Hanne Severinsen, som er co-rapporteur for Ukraine i PACE's monitoreringskomite, er for Bankova-gaden (gaden, hvor præsidentens administration ligger, red.) blevet indbegrebet af den ondskab, som Europarådet er ensbetydende med for denne gade. For oppositionen er hun demokratiets beskytter, som oppositionen forsøger at garantere ved hjælp af Europa.

Det dårlige forhold mellem styret og Severinsen gik endegyldigt fløjten i 2000. Dengang stødte Leonid Kutjma og hans team ind i det danske parlamentsmedlems karakterstyrke, da Europarådet i høj grad takket være hende gik ud med en skarp fordømmelse af den skændige folkeafstemning og de efterfølgende forfatningsændringer.

De efterfølgende år ødelagde Severinsen i Europarådets parlamentariske forsamling Kutjmas planer og satte hindringer i vejen for Ukraines overgang til despoti. Leonid Danilovytj ville på sin side ikke tage imod opfordringerne til demokratisering, men tværtimod styrkede forværringen af sit image. Her er, hvad Severinsen har opnået i løbet af det sidste års tid: Den internationale indrømmelse af eksistensen af censur i de ukrainske massemedier, forlængelsen af monitoreringen af Ukraine frem til præsidentvalget, og sidst men ikke mindst Europas afvisning af forfatningen i den udgave af den 24. december samt Vestens opmærksomhed på valgkampen i 2004.

Afstemningen i Verkhovna Rada den 3. februar, som genindførte det direkte præsidentvalg og de livslange dommerudnævnelser, anser kutjmisterne for at være en opfyldelse af et af PACE's krav. Hvorvidt det er rigtigt, har "Ukrajinska Pravda" forsøgt at afklare i et interview med Severinsen selv, som også kommenterer styrets kampagne imod Europarådet.

- Hvad mener De om Verkhovna Radas beslutninger af den 3. februar, som afskaffede bestemmelsen i det forfatningsændringsforslag, som var blevet vedtaget ved håndsoprækning, om, at valget af præsidenten skal ske i parlamentet. Var det en imødekommelse af PACE's resolution?

- Jeg har hørt så mange forskellige udsagn om, hvad man stemte om dengang! Derfor er det svært for mig at fælde en eller anden dom om, hvorvidt det var et skridt fremad. Jeg har brug for at læse den tekst, som blev vedtaget den 3. december. Men det vigtigste i denne proces er så meget gennemskuelighed som muligt.

Indtil videre har jeg ikke nok informationer, men jeg synes alligevel, at det er meget listigt, at man lige inden præsidentvalget vil ændre vilkårene for dets afholdelse på en sådan måde, at den der skal vælges vil få ceremonielle beføjelser. Hvad angår de ideer, som regeringen, der er afhængig af parlamentsflertallet har, så er det ikke mit anliggende.

- Er der virkelig en reel risiko for, at Ukraine bliver ekskluderet af Europarådet efter PACE's seneste beslutning?

- Jeg ville håbe, at det ikke sker. Jeg går ind for dialog. Alle vil gerne se Ukraine som en del af det demokratiske Europa.

- Hvad mener De, om den kampagne i ukrainsk presse, som er blevet rettet mod Europarådet?

- Det minder mig om, at "temnikerne" eksisterer...

- Hvad med truslerne fra medlemmerne af den ukrainske delegation om, at udskifte Ukraine-referenterne - Dem og Renate Wohlwend?

- Deres forhåbninger om at skaffe sig af med os, vil få det modsatte resultat.

- Hvordan vil De kommentere præsident Kutjmas permanente repræsentant i parlamentet - Oleksandr Zadorozhnijs - udtalelse, som han kom med efter PACE's resolution, om, at den var blevet udformet af "to sindssyge kvindemennesker, som overhovedet ikke har nogen forestilling om, hvad der sker i Ukraine"?

- Jeg vil helst ignorere disse ord som et eksempel på kønsdiskrimination af kvinder i politik.

- Nogle af de propræsidentielle analytikere siger, at den af PACE vedtagne skarpe resolution er blevet så skarp, fordi vores oppositionelle deputerede, som sidder i PACE, er gode til engelsk. Hænger det virkelig sammen?

- Nej. Men de havde de stærkeste argumenter og en bedre forståelse af Europarådets værdier.

- PACE's resolution taler om at udpege en særlig repræsentant for Europarådet i Ukraine. Hvem ville efter deres mening kunne påtage sig denne mission i Ukraine?

- Jeg håber, at det bliver en person, hvis mandat vil gøre det muligt for Verkhovna Rada at følge vejen mod demokratiet og lovens overhøjhed. Dette spørgsmål skulle have været drøftet på Ministerkomiteens møde i Europarådet i mandags. Men jeg har ikke noget med det at gøre.

- Hvordan vil De forklare denne iagttagelse: de delegerede fra de postsovjetiske lande støtter det ukrainske styre, mens de delegerede fra de vestlige lande støtter den ukrainske oppositions standpunkt?

- Nogle ville sandsynligvis gerne støtte sine naboer. Men læg mærke til, at vi nu her på januarsessionen blev støttet af repræsentanterne for Central- og Østeuropa, og derfor er der her ikke tale om en Øst-West konflikt; men snarere, at det er de gamle venskabsbånd, der fungerer.

- Hvornår finder den næste høring om det ukrainske spørgsmål sted i PACE?

- Det vil blive behandlet på det kommende møde i PACE's monitoreringskomite i Paris den 3. marts.

- Har De tænkt Dem at besøge Ukraine under præsidentvalget?

- Vi vil komme både før, under og efter valget, og det er allerede blevet besluttet efter PACE's resolution i september.

- Ved De, hvordan I fortsat vil lægge pres på det ukrainske styre i Gongadze-sagen - efter at man annullerede mandatet for Europarådets særlige repræsentant Hans Krüger?

- Vi vil også fremover følge efterforskningen i Gongadze-sagen. Og også i andre sager, hvor vi har hørt om mangler i efterforskningen af politisk begrundet vold - eller sågar mord - mod journalister.

- Fortæl lidt om Dem selv. Hvad beskæftiger De Dem med i det danske parlament?

- Jeg har siddet i det danske parlament i 20 år som medlem af Den liberale fraktion. I dag er jeg mest kendt som formand for videnskabs- og teknologiudvalget, som beskæftiger sig med problemer i videregående uddannelse og videnskabelig forskning. Desuden har jeg arbejdet med udenrigspolitiske spørgsmål (FN og menneskerettigheder) og er formand for den danske delegation i PACE.

- Ved de danske deputerede noget om Deres mission i Ukraine?

- De undrer sig bare over, hvorfor jeg nu igen skal til Kiev. Det er ikke noget som øger ens prestige særlig meget.

- Hvor meget optager de ukrainske problemer i Deres daglige arbejde?

- Til tider er det rigtig meget. Det siger man i hvert fald i min valgkreds, og det kan min mand skrive under på, eftersom jeg er nødt til at bruge min fritid på Ukraine.

- Hvorfor besluttede De at blive PACE's co-rapporteur for Ukraine?

- I 1994 fik jeg foreslået et medlemskab af Europarådets komite for ikke-medlemslande, hvor jeg så blev næstformand, med henblik på at udarbejde en holdning i forhold til Ukraines mulige medlemskab. På det tidspunkt havde jeg været i Ukraine to gange - i 1989 og 1993. Derfor gik jeg med til også at være blandt dem, som nedfældede Ukraines forpligtelser overfor Europarådet sammen med den ukrainske delegation. Og da monitoreringskomiteen blev nedsat i 1996, var det naturligt at vælge mig til co-rapporteur. Men jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville tage så land tid.

- Har De venner blandt de ukrainske politikere?

- Nogle af dem - som Olijnyk og Holovatyj - har jeg kendt gennem alle årene. Men jeg anser også mange andre for at være venner eller i det mindste gode kolleger. Men jeg kan se, at nogle, som før i tiden var glade for vores rapporter, nu er utilfredse med dem. Og omvendt. 

- Hvordan påvirker disse venskabelige relationer Deres holdning som PACE's rapporteur for Ukraine?

- Jeg forsøger at få hørt alle debattens parter. Men nogle har mere overbevisende argumenter end andre.

- Som bekendt er De liberale for tiden regeringsparti i Danmark. Har Deres holdning nogen indflydelse på den danske regering i de ukrainsk-danske relationer?

- Den nuværende danske udenrigsminister var indtil han blev minister medlem af PACE's monitoreringskomite. Så han er klar over det arbejde, som vi udfører. Men jeg mener ikke, at jeg er noget, som har nogen indflydelse på de ukrainsk-danske relationer.

- Er De i løbet af alle disse år allerede nået frem til, hvorfor Ukraine støder ind i så svære og idelige problemer i sin overgangsfase?

- Denne etape er ikke nem for lande, hvor der ikke har været nogle demokratiske traditioner - og hvor mange politikere kæmper for magten ikke på grund af deres overbevisning eller deres ideer. I har en koncentration af magten i stedet for en spredning af den og mangler en genuin lovens overhøjhed. Det ukrainske samfund kræver betydelig mere gennemskuelighed. Og jeg er skræmt af det forhold, at mange gennemsnitsborgere giver afkald på at øve indflydelse på samfundslivet. Men hvis I så på Kiev i dag og sammenlignede med 1989, så kunne I på den anden side være stolte af det, som I allerede har opnået. Tingene ændrer sig langsomt, men til syvende og sidst sker ændringerne. UP.

13.02.04. "Al Hayat": USA vidste, at Al Qaeda havde købt atomvåbenteknologi

Den internationale arabiske avis "Al Hayat" bragte onsdag en ny artikel om, at den internationale terroristiske organisation "Al Qaeda" angiveligt skal have købt kernevåbenteknologi gennem en eller anden ukrainsk videnskabsmand. Med henvisning til pålidelige kilder i Islamabad, anfører avisen, at en eller anden ukrainer ved navn Viktor i 1998 besøgte den afghanske by Kandahar. Han spillede angiveligt rollen som mellemmand i den pågældende handel.

"Fra amerikansk side kendte man til aftalen og holdt øje med ham, men holdt det hele hemmeligt", - citerer "Al Hayat" sin kilde. I 1998 havde talebanernes islamistiske regime magten i Afghanistan, og lederen af bevægelsen "Taleban" mullah Omar boede i Kandahar.
    For nogle dage siden oplyste samme avis, at "Al Qaeda" i 1998 havde modtaget "taktiske kernevåben via nogle ukrainske videnskabsfolk". Dengang henviste avisen til kilder tæt på den terroristiske organisation "Al Qaeda".
    I Ukraine har man dementeret disse oplysninger og betragter dem som en provokation. Desuden vil udenrigsministeriet ikke udelukke, at man fra ukrainsk side vil henvende sig til de internationale retsinstanser i forbindelse med publikationerne om det påståede salg af atomvåben til Taleban-regimet i Afghanistan.
    Som tidligere oplyst, at fik Ukraine verdens tredjestørste atomvåbenarsenal i arv fra det tidligere USSR. I 1994-1996 blev alle disse missilers sprænghoveder demonteret og flyttet til Rusland indenfor rammerne af landets atomare afvæbning, hvorefter de efter forarbejdning vendte tilbage til Ukraine i form af brændstof til atomkraftværker.
    I starten af 1994 befandt der sig i Ukraine omkring 1300 sprænghoveder til interkontinentale ballistiske missiler og mere end 600 sprænghoveder til luftbårne krydsermissiler. Siden da er der i Ukraine også pågået en proces med destruktion af de interkontinentale ballistiske missiler og affyringsramper, hvor landet gav afkald på der strategiske bombefly, luftbårne krydsermissiler samt den tidligere sovjetiske atomvåbensinfrastruktur - lagre og kapaciteter til fremstilling af de interkontinentale ballistiske missiler. I øjeblikket er landet ved at afslutte en destruktion af de strategiske angrebsvåben. Interfaks-Ukrajina. UP.

13.02.04. USA: Vestlige ambassadører vil se et gennemskueligt valg i 2004

Ambassadørerne for de vestlige lande sagde under mødet med parlamentsformand Volodymyr Lytvyn, at det er nødvendigt at holde en ærlig valgkamp i Ukraine i 2004, oplyste USA's ambassadør John Herbst i en kommentar til UP efter mødet.

"Under mødet udtalte en række diplomater sig omkring den politiske reform, idet de henviste til PACE's beslutning. Og alle forstår, at der er brug for en gennemskuelig proces under præsidentvalget", - sagde Herbst. "Det er meget vigtigt at få en gennemskuelig og retfærdig valgkamp", - understregede han. "Ambassadørerne gav udtryk for deres ængstelser og bekymringer", - sagde Herbst.

Som bekendt var parlamentsformand Lytvyn onsdag vært ved en middag for G7-landenes, EU's og EU's kandidatlandes ambassadører i hotel "Natsionalna".

Herbst fremhævede, at Lytvyn under mødet "talte om den nuværende situation i Verkhovna Rada, forfatningsreformen og udformningen af Den centrale valgkommission". Ifølge Herbst oplyste Lytvyn, at han "arbejder på at nå et kompromis omkring de nye medlemmer af valgkommissionen". Adspurgt, om Lytvyn dermed mente, at der ville blive foreslået nogle nye kandidater fra oppositionen til CVK, svarede Herbst: "Han [Lytvyn] vil gerne have et kompromis. Det betyder, at alle skal være enige om de foreslåede kandidater. Efter vores mening er det en fornuftig og positiv tilgang". UP.

13.02.04. USA tror ikke på oplysningerne om, at Al-Qaeda skulle have købt en "beskidt bombe"

USA's udenrigsministerium tror ikke på, at informationen om, at Al-Qaeda kunne have købt våben i Ukraine, er troværdig.

Også vice-direktør for forskningscentret for problemerne omkring ikke-spredning af kernevåben, Leonard Spector, er i en kommentar til Radio Liberty skeptisk overfor avisen "Al-Hayat"s oplysninger. Spector hævder, at Al-Qaeda ikke har adgang til kernevåben og næppe er i stand til at udvikle det. Derfor mener han, at oplysningerne om, at ukrainske videnskabsfolk skulle have solgt kernevåben til Al-Qaeda, utroværdige.

Efter hans opfattelse havde Ukraine allerede skaffet sig af med sit kernevåbenarsenal inden 1996. Han tvivler også på, at terroristerne med publikationen i avisen "Al-Hayat" var ude på at skræmme Washington. "Vi har også hørt lignende oplysninger tidligere, som eksempelvis den om, at der manglede 50 atombomber i det russiske arsenal. Og de er aldrig blevet bekræftet. Hvad Al-Qaeda angår, så bør de være tilstrækkelig kloge til at vide, at den slags oplysninger ikke virker troværdige. Så hvis de ville slippe en and løs for at skræmme os, så ville de have gjort det meget bedre", - siger Spector. Endvidere afviser Spector muligheden af, at terroristerne kan have fået fingre i de kritisk vigtige teoretiske udviklinger om byggeriet af kernevåben fra ukrainske videnskabsfolk.

"Så vidt jeg ved, foregik det vigtigste arbejde omkring udarbejdelsen af kernevåben i Rusland. De ukrainske videnskabsfolk arbejdede overvejende med at udvikle missiler og ikke kernevåben. Muligvis er der forskere i Ukraine, som er uddannet i kernefysik, og at de kan give nogle konsultationer. Men jeg tror ikke, at de vigtigste forskere befandt sig i Ukraine", - påpeger han.

Samtidig fremhæver den amerikanske ekspert, at det er meget muligt, at terroristerne er i besiddelse af en "beskidt bombe". "En beskidt bombe - det er når man spreder radioaktive materialer for at ramme en del af en by eller et eller andet offentligt sted. Det er en meget mere realistisk trussel", - sagde Spector.

"Vi har dokumenter, som vi fandt i Afghanistan, som bekræfter, at Al-Qaeda er interesseret i en beskidt bombe. Vi ved også, at man kan skaffe materialerne til dens fremstilling på det sorte marked, og derfor tror jeg, at en beskidt bombe udgør en reel trussel", - oplyser han. Ifølge Spector kan man allerede forvente, at terroristerne vil bruge "en beskidt bombe" når som helst.

Som bekendt bragte den arabiske avis "Al Hayat" onsdag nye detaljer fra det møde, som angiveligt fandt sted mellem ukrainske videnskabsfolk og repræsentanterne for den terroristiske organisation Al-Qaeda i den afghanske by Kandahar i 1998. Avisen skriver, at ukrainerne ved den lejlighed overgav Al-Qaeda et atomvåben i form af en såkaldt "beskidt bombe", som terroristerne planlægger at anvende imod USA. I den seneste artikel nævner avisen en mellemmand ved navn Viktor, og påpeger, at man fra amerikansk side godt er klar over, at mødet har fundet sted, men holder det indtil videre hemmeligt.

Samtidig har Ukraines udenrigsministerium dementeret den arabiske avis' bekyldninger. UP.

13.02.04. Lytvyn mødtes med Danmarks Ukraine-ambassadør

Verkhovna Radas arbejdsgruppe under ledelse af 1. viceformand Adam Martynjuk har udarbejdet en tekst til en politisk overenskomst om forfatningsreformen, oplyser Ukrajinski Novyny. Det meddelte parlamentsformand Volodymyr Lytvyns pressesekretær efter mødet mellem formanden og Danmarks ambassadør Christian Saber-Rod uden dog at præcisere detaljerne i det udarbejdede dokument.

Ifølge pressesekretær Storozhuk drøftede Ukraines parlamentsformand og Danmarks ambassadør på deres møde parlamentets rolle i udviklingen af en demokratisk stat. I den forbindelse fremhævede den danske ambassadør, at de udenlandske bedømmelser af det som finder sted ikke altid er objektive.

Volodymyr Lytvyn opfordrede til, at man anlægger en så objektiv og afvejet vurdering af de sidste begivenheder i parlamentet som muligt. "Man behøver ikke gøre en tragedie ud af det, som finder sted... Det er en arbejdsproces", - citerede Storozhuk formanden. I løbet af mødet overbragte Lytvyn en invitation til den danske parlamentsformand om at besøge Ukraine.

Som Korrespondent.net tidligere har oplyst besluttede lederne af fraktionerne og grupperne i starten af februar at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på at udarbejde de uopsættelige dokumenter forbundet med gennemførelsen af den politiske reform, samt prioriteringen af deres behandling og vedtagelse. Korrespondent.net

13.02.04. The Wall Street Journal Europe om det forestående præsidentvalg i Ukraine

Efter den ublodige "fløjlsrevolution" i Georgien kan man håbe på, at tiden er inde til en kastanjeudgave i Kiev (de blomstrer hvert forår i den løvrige ukrainske hovedstad).

Ukraine har en glimrende chance for at gentage den georgiske folkedemokratiske succes, men på betingelse af, at Vesten og den demokratiske ukrainske opposition spiller deres kort rigtigt.

Hovedprioriteten i Vestens politik i denne region bør være problemet med et skred i retning af autoritære tilstande i det tidligere Sovjetunionen. Stabilitet kan kun blive garanteret på grundlag af en legitim regering og stærke statsinstitutioner, men ikke på grundlag af et politisk system, som er tilpasset særskilte personligheder eller klaner.

Som mange af dets naboer føler Rusland ikke nogen særlig forkærlighed for politisk pluralisme. De Faberge-æg, som en russisk oligark for nylig har købt ved Forbes' kollektion og som minder en om zartidens luksus, vender hjem til dets fædreland netop inden starten på den kroning af Vladimir Putin, som finder sted efter præsidentvalget i næste måned.

Lidt længere mod syd kan Ukraines præsident Leonid Kutjma ikke andet end misunde Moskva. Han har allerede siddet på sin post i ni år og er tilsyneladende kun ude på at overdrage magten ved det præsidentvalg, som skal finde sted i oktober, til en nær ven.

Derfor forsøger Kutjma og hans kumpaner at gennemføre forfatningsændringer for at forsvare deres forretninger og politiske interesser. Men Ukraine er i besiddelse af to ting, som Rusland og flertallet af landene i denne region mangler: en temmelig populær oppositionsleder, samt et overvejende provestligt og reformvenligt vælgerkorps.

Viktor Jusjtjenko, som er tidligere premierminister og oppositionsleder, ville sandsynligvis vinde, hvis der blev afholdt et direkte og frit valg i dag. Kutjma, hvis tilslutning ikke når op over et 1-cifret tal, ville næsten helt sikkert tabe. Enhver er enig i disse tal. Det er også forklaringen på de nylige manipulationer, som magtens parti har gennemført i det ukrainske parlament - Radaen.

I slutningen af sidste år foreslog Kutjmas allierede i parlamentet en forfatningsændring, som tog sigte på at svække den kommende præsidents magt. Bare for en sikkerheds skyld - hvis nu deres mand ikke skulle vinde præsidentvalget. For alle eventualiteters skyld stemte de også for at udskyde det ordinære præsidentvalg til 2006. Men denne gang var det ikke folket, der skulle vælge præsidenten, men parlamentet, hvor Kutjmas lejr takket være en opfindsom valglov kontrollerer de vigtigste poster. Denne beslutning blev imidlertid annulleret i sidste uge efter beslutsomme protester i Ukraine og i Vesten.

I et forsøg på at sikre sig garantier fremover tvang Kutjma forfatningsdomstolen, som indtil da ikke havde været kendetegnet ved sin uafhængighed, til at tillade ham at stille op til en tredje embedsperiode, uanset at forfatningen forbyder at gøre det. Set i lyset af Kutjmas meget lave tal i meningsmålingerne, bør denne beslutning ses som et yderst risikabelt valg.

I dette politisk set meget vigtige år er der en del årsager til, hvorfor den georgiske model ikke vil kunne bruges i Ukraine.

Lad os starte med massemedierne. Efter valgsvindelen i Georgien satte dette lands uafhængige befolkning den offentlige mening op mod præsident Eduard Shevarnadze. Men de ukrainske massemedier får munden lukket. Ifølge tal fra en NGO i Kiev "Den ukrainske presses akademi" var kun 20% af nyhedsstrømmen i Ukraines fjernsyn i oktober sidste år tildelt afspejlingen af oppositionens holdning, og i december måned, da forfatningsstriden kulminerede, var dette tal faldet til kun 10%.

Men Kutjma forsøger at undgå Shevarnadzes eller Slobodan Miloshevics skæbne, som blev tvunget til at gå af. Den ukrainske opposition, USA og EU bør lægge det fornødne pres på ham for at overbevise ham om at afholde et frit valg, samt kræve af ham at stoppe med at omforme lovene. Oppositionen kan på sin side demonstrere overfor ham, at den er i stand til at føre folk ud på gaderne. I så fald ville Jusjtjenko kunne lave en aftale med Kutjma.

Med den sidste erfaring in mente er det mest sandsynlige scenarium det, at Kutjmas lejr vil forsøge at skræmme modstanderne og, om nødvendigt, forfalske afstemningsresultatet.

Oppositionen i Ukraine bør opnå større succes og organisere protestaktioner. Vesten kunne i mellemtiden lægge endnu stærkere pres på Kiev. Europarådet har allerede hjulpet med at sætte en hindring i vejen for Kutjma ved at fordømme hans forfatningsændring. Nu skal der være en højspændt afstemning i parlamentet.

Eurounionen burde føre en mere aktiv stok- og gulerodspolitik for at ændre situationen i Ukraine reelt: her ville det være en hjælp at afstemme spørgsmålet om perspektivet om Ukraines medlemskab i EU med et mere klart reformprogram i Ukraine. Under alle omstændigheder vil Ukraine snart blive Eurounionens østlige nabo.

Washington, som har et stort antal instrumenter, har brugt over 2 mia. dollars for at støtte et frit og uafhængigt Ukraine. USA kunne med større fordel bruge de en stor del af disse midler til at støtte Kutjmas demokratiske modstandere, som er i gang med det, som oppositionen i Serbien og Georgien var i gang med.

I de kommende måneder vil diktatorerne i Belarus, Kaukasus og Centralasien holde nøje øje med begivenhederne i Kiev. Det vil alle andre også. Oversat fra engelsk til russisk af Inosmi.ru

13.02.04. "Vores Ukraine" gør 100.000 observatører klar til parallel stemmeoptælling

Blokken "Vores Ukraine" håber ikke på, at personer som er uafhængige af præsidenten får adgang til Den centrale valgkommission, og derfor forbereder den 100.000 observatører, som skal stå for en parallel stemmeoptælling ved præsidentvalget, oplyste lederen af blokken "Vores Ukraines" kontor Oleh Rybatjuk på en pressekonference den 12. februar

Ifølge ham har forberedelsen af observatørerne stået på i ca. et år. "Det ville være meget naivt at håbe på, at der kommer folk ind i CVK, som vil være professionelle og ikke vil være afhængige af præsidenten", - sagde den deputerede. Han fremhævede, at "Vores Ukraine" i den forbindelse kan "udarbejde sin strategi og skridt, som vil gøre en forfalskning af valget umulig".

"Vores Ukraine" påtænker at have 2 af blokken uddannede valgobservatører ved hvert eneste valgdistrikt under afstemningen til præsidentvalget. "På et valgsted, hvor en uddannet og upartisk person er tilstede, er det meget svært at lave valgsvindel", - antager Rybatjuk.

Ifølge ham er "den parallelle stemmeoptælling det vigtigste, som styret er bange for", og derfor påtænker "Vores Ukraine" at opbygge sin egen valgcentral med sin egen oversigtstavle. Her vil man indbyde journalister, repræsentanterne for de diplomatiske kredse og internationale observatører, som i realtid vil kunne "følge, hvordan søjlen ud for det ene eller det andet efternavn vokser". UNIAN. Podrobnosti.

13.02.04. Kutjma forsikrer, at præsidentvalget bliver demokratisk og transperent

Ukraines præsident Leonid Kutjma siger, at statens overhoved efter gennemførelsen af forfatningsreformen forbliver en indflydelsesrig skikkelse med betydelige beføjelser.

På torsdagens pressekonference i Warszawa med Polens præsident Aleksander Kwasniewski sammenlignede Kutjma de beføjelser, som det ukrainske statsoverhoved vil få efter reformen, med den polske præsidents beføjelser: "Ukraines præsident vil efter gennemførelsen af forfatningsreformen have større beføjelser end dem, som Polens præsident har". Kutjma fremhævede, at præsidenten vil kunne udpege forsvars- og udenrigsministeren samt sikkerhedstjenestens leder. "Præsidenten vil have ret til at annullere en hvilken som helst af regeringens beslutninger, hvis denne er i strid med forfatningen", - sagde han.

Endvidere sagde han, a præsidenten som formand for Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd vil kunne øve indflydelse på vedtagelsen af statslige beslutninger, herunder personudnævnelser. "Præsidenten har en mekanisme som Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd. Dets beslutninger er obligatoriske for alle strukturer, herunder (beslutningerne om) personudnævnelser. Hvis Det nationale sikkerheds-og forsvarsråd træffer en beslutning om, at det er nødvendigt at udskifte en hvilken som helst minister eller premierminister, så skal beslutningen efterleves", - understregede Kutjma.

På sin side oplyste Kwasniewski, at Kutjma havde fortalt ham om forfatningsreformen. Parterne havde også drøftet det kommende præsidentvalg i Ukraine. "Der vil blive afholdt et landsdækkende og direkte præsidentvalg, og jeg mener, at det er meget godt", - sagde Kwasniewski.

Desuden oplyste han, at han havde fået en forsikring fra Kutjma om, at 2004-valget i Ukraine bliver demokratisk og gennemskueligt med en lige adgang for kandidaterne til massemedierne. "Der er ingen grund til at tro, at det bliver anderledes", - sagde den polske præsident.

"Den politiske situation i Ukraine adskiller sig positivt på baggrund af andre lande, som trådte ud af det tidligere Sovjetunionen. Der er ingen grunde til at have komplekser i sammenligning med andre lande, som har opnået selvstændighed for nylig", - fremhævede Kwasniewski.

Endvidere sagde han, at han forstår sin ukrainske kollega, når denne ikke ønsker at stille op til en tredje embedsperiode: "Jeg kan godt forstå Leonid Kutjma rent menneskeligt, at han gerne vil finde friheden efter disse to embedsperioder".

"Polen vil holde opmærksomt øje med, at valget fører til valget af en person, som vil fortsætte Ukraines proeuropæiske politik og vil støtte et højt niveau i de ukrainsk-polske relationer", - sagde den polske præsident. Samtidig understregede han, at valget af præsident "er i de ukrainske vælgeres hænder". Interfaks-Ukrajina. UP.

13.02.04. "Vores Ukraine" frygter, at styret vil indføre undtagelsestilstand

Folkedeputeret Vasyl Tjervonij mener, at eksplosionen i retten i Kievs Darnytsa-distrikt er "en af faserne i en omfattende plan som går ud på en destabilisering af situationen i Ukraine og indførelse af undtagelsestilstand". "Det er ikke udelukket, at det er den første eksplosion i en hel række i Ukraine". 

"Selvfølgelig er det næsten umuligt at organisere en sådan terrorhandling uden styrets medvidende og uden ordensmagtens medvirken", - siger han ifølge "Vores Ukraines" pressetjeneste. "Jeg ligger inde med informationer om, at man har planer om at gennemføre en serie veltilrettelagte eksplosioner, som ikke vil medføre massedødsfald. Ordensmyndigheden vil selvfølgelig ikke finde de skyldige, udøverne og bagmændene. Der er også oplysninger om, at Viktor Jusjtjenko og folk fra hans nærmeste kreds kan blive et mål for en af disse eksplosioner. Det vil fx ske i det øjeblik han stiger ind i eller ud af en bil", - udtaler Tjervonij.

"Det ikke er bare en prognose, men en information, som de deputerede fra parlamentets udvalg for den lovgivningsmæssige sikring af ordenshåndhævelsen modtager", – tilføjer parlamentsmedlemmet. "Der er ingen tvivl om, at man kan vente hvad som helst fra det ukrainske styres side. Det er ikke kun mig og mine politiker-kolleger, som er blevet overbevist om det, men også gennemsnitlige borgere. Derfor bør vi være parate til enhver form for provokationer og opfatte eksplosionen i Darnytskyj-retten som en alvorlig advarsel til hele det ukrainske demokrati", – betoner Tjervonij.

Han understreger, at det praktisk talt ikke er muligt at gennemføre en aktion som den omtalte alene og fremstille en sådan sprængladning i eget hjem. "Der har aldrig været så store eksplosioner i Ukraine før. Det kan man ikke sammenligne med fx de bileksplosioner, som fandt sted under opgør mellem kriminelle. Desuden har de ukrainske kriminelle for længst forstået, at styret op til valget vil imitere en heftig kamp mod korruptionen, og i en sådan situation er det en klar fordel at holde endnu lavere profil, og da slet ikke tage den slags opsigtsvækkende skridt som eksplosioner.

På den anden side er det ikke lykkedes vores nordøstlige naboer at trække Ukraine ind i en konflikt med den muslimske verden. Både styret og oppositionen i Ukraine har et stabilt forhold til krim-tatarerne, og derigennem med den muslimske verden. Og fra den kant er der gud ske tak og lov ikke noget der truer os.

Derfor kan man konkludere, at styret selv arrangerer eksplosioner for at destabilisere situationen i landet", – udtaler Vasyl Tjervonij. UP.